Er is een eerste keer voor alles, soms zijn er meerdere eerste keren en vanavond zijn het er drie. Het is de eerste keer dat gerenommeerde indie platenmaatschappij Excelsior hun labelnight in Maastricht organiseert. Het is ook de eerste keer dat veelbelovende Brusselse band Tommigun het podium van de Muziekgieterij beklimt. En tot slot speelt Amsterdamse band awkward i vanavond voor het eerst hun tweede album Everything On Wheels voor publiek.
Als Tommigun begint te spelen is de grote zaal gevuld met stuk of vijftig man. Blijkbaar heeft de naam Excelsior hier in Maastricht nog niet zoveel bekendheid dat men er in grote getale de regen voor trotseert. Jammer, want deze band verdient het om voor een volle zaal te spelen. Door hun authentieke geluid dat wisselt van klein, gevoelig, sfeervol en melancholisch tot hard, stevig en meeslepend. Door kleine, gevoelige nummers als 'Midnight Spoon' die op het podium genoeg fundering mee krijgen om ook live te blijven staan als een huis. Door de stemmen van zangeres Kaat Arneart en zanger Thomas Devos met hun breed bereik en typisch geluid, waardoor ze elkaar soms bijna lijken te raken en perfect bij elkaar passen. Door de spannende broeierige opbouw van elk nummer en de verassende percussie van drummer Mathijs Vanderleen is ieder nummer meeslepend. Minpuntje is dat zangeres Kaat met haar positie op uiterst links een beetje naar de achtergrond wordt verdrongen.
Voor de laatste eerste keer van de avond is het de beurt aan awkward i om het tweede album ‘Everything On Wheels' te presenteren in Maastricht. Stiekem, zoals frontman Djurre de Haan opmerkt, was hiervoor de pre-pre-release en daarvoor de try-out en is het dus de derde keer dat de band samen op het podium staat. In het begin moeten ze er nog een beetje inkomen. Er staan wat microfoons en instrumenten afwisselend te hard of te zacht. Af en toe worden er vertwijfelde blikken op de technicus geworpen. Maar over het algemeen lijkt dit het publiek niet te deren. Ze spelen nummers van het nieuwe album, afgewisseld met ouder materiaal. Hoewel De Haan de compositie en de teksten van alle nummers voor zijn rekening heeft genomen is de nieuwe plaat opgenomen met de band die vandaag op het podium. Dit geeft een nieuw geluid aan oude nummers als 'Didn’t Know How To Wear My Hair', waar de hele band haar plek in heeft. De nummers die van oorsprong wat kleiner waren worden hierdoor krachtig en krijgen een nieuwe impuls. Samenzang tussen Diederik Nomden, Djurre de Haan en Susanne Linssen is mooi en krachtig en het stemgeluid van De Haan zelf is voller en overtuigender geworden. Verder is de muziek folky en swingend, met als topstuk 'Oxygen Mask' dat intimiderend en fel van het podium afknalt. In de toegift word er heftig gedanst, gesprongen en meegezongen op Rockstars.
De eerste keer Excelsior Label Night in Maastricht was een waar muzikaal feestje waar hopelijk nog vele van zullen volgen.