Enkele weken geleden stond Ad Rem ineens met Risskant in het voorprogramma van KRS One in de Melkweg. Veel tijd om zich voor te bereiden was er niet voor het duo, de twee werden anderhalve week voor het optreden met de hiphoppionier door een boeker van De Melkweg benaderd.
“Omdat het op zo'n korte termijn was, was het meer zo van: let's go for it, ik kijk wel hoe het wordt”, vertelt hij. “Maar als je klaar bent besef je: damn, deze gast checkte ik toen ik net hiphop begon te luisteren. Je hoort je hele opvoeding qua hiphop in anderhalf uur aan je voorbij komen. Dat is wel speciaal. Het was als Limburger in de underdog-posititie supervet om met je rapding in De Melkweg te staan. Dat zal je niet snel meer meemaken, deze shit was wel classic!”
Het optreden markeert de terugkeer van de eerste (en enige) rapper die de finale van Nu Of Nooit bereikte. “Ik zei in dat vorige interview een aantal jaar geleden dat ik wel laatste zou gaan worden”, herinnert hij zich. Nog geen vierentwintig uur na het verschijnen van het stuk werd zijn voorspelling waarheid.
Ad Rem kijkt met gemende gevoelens terug op Nu Of Nooit 2008. “In de finale week het juryrapport van één van de juryleden wel heel erg af van de andere drie. Plus ik geloof nog steeds niet dat mijn voorronde beter was dan mijn finale. Maar ik heb verder geen reden om er negatief op terug te kijken, want het heeft mij achteraf ook heel wat opgeleverd, ik heb er ook veel van geleerd en zulke dingen heb je ook nodig voor je proces. Maar als je de finale haalt, dan wil je natuurlijk ook winnen.”
Daarna maakte hij met Risskant uit Dordrecht furore als het roemruchte Kamer Van Cokehandel. Hij had tot dan toe zijn carrière niet zo serieus genomen, toen deze door de release van het gitzwarte 'De Kamer' (2008) ineens in een stroomversnelling terecht kwam.
“Ik was nog jong, een pubertje die mee werd gezogen in dat hiphop-ding. Ik ging opeens werken met mensen waarnaar ik altijd al luisterde; Risskant had al van alles gedaan, het werd geproduceerd door Benzie van KGV die ik al jaren checkte en Spinal was op dat moment één van mijn Nederlandstalige helden, ik werd er daardoor toen overdonderd. Er werden dingen geschreven en ik sloot daar op aan. Op dat moment was ik er heel erg van overtuigd, maar achteraf gezien denk ik dat als ik er meer mijn eigen inbreng erin had gehad, het niet zo'n hardcore dingetje was geworden, maar een meer persoonlijk ding.”
Op basis van 'De Kamer' e.p. trad Ad Rem veertig maal op in één jaar, het leerde hem vooral te doseren. “Bij optredens geef ik altijd honderd procent, je weet misschien nog wel van die optredens tijdens Nu Of Nooit dat ik echt een in het rond springende gek was die allen maar rond rende en buiten adem aan het schreeuwen was. Ik leerde door die concerten om de energie geleidelijker los te laten.”
Na deze reeks optredens werd het stil rond de vierntwintigjarige rapper. “Ik dacht eigenlijk helemaal gestopt te zijn met muziek”, vertelt hij. “Ik beleefde er al een tijd lang geen plezier meer aan, het was allemaal erg plichtmatig, wat ook terug te horen was in de (veelal geforceerde) tracks. Pas later vond ik ook weer de spontaniteit en het plezier terug en kwam er ineens een hele spraakwaterval. Ik kwam in een wat relaxtere omgeving terecht, ik leerde wat mensen kennen in Eindhoven waar ik werk, zoals Kareem, de manager van Fresku, daar heb ik heel veel aan gehad.”
Ook zijn verbroken relatie was een bron van inspiratie.“Als mijn leventje top is en ik een meisje heb die bij mij thuis op de bank zit en voor mij kookt en het geld lekker binnen komt, dan heb ik niets om over te praten. Als het leven niet zo tof is, zoals op dat moment, dan werkt dat beter bij mij qua muziek maken. Ik word veel gevoed door negatieve dingen.”
“Ik was altijd het ADHD-ertje, die wel een goede gast was, maar die alles wat hij wegstopte in zijn tracks duwde”, gaat hij verder. “In die oude nummers had ik het allemaal over duistere dingetjes. Ik wil niet zeggen dat dat allemaal de waarheid was, ik ben ook altijd heel erg van de fictie, verhaaltjes geweest. Dat komt ook terug op mijn nieuwe e.p., al is hij totaal niet negatief geworden, maar het beschrijft wel het hele proces naar nu. Ik heb die tijd denk ik gewoon nodig gehad om mij ook op persoonlijk vlak te ontwikkelen en ik denk dat je dat ook wel terug hoort. Het is wat minder schreeuwen en wat meer mijzelf bloot geven.”
“De e.p. gaat '33 R.P.M.' heten, de snelheid die een lp heeft, dat refereert aan de jaren negentig sound, de boombap beats, de scratches, de flows, whatever. Qua sound lijkt het enigszins op een Nas uit 1996 of 1997 , wat soulvollere dingetjes, wat muzikaler, in plaats van die headbang, moshpit tracks.” Voor de productie tekende Amsterdammer Dopaganda die eerder beats maakte voor Appa, Zo Moeilijk en Per.Verz.
Die laatste duikt na lange afwezigheid weer op op de negen tracks tellende cd.“Rond Per.Verz is het ook een hele tijd stil geweest, wat niet wil zeggen dat hij stil heeft gezeten, want die jongen zit nooit stil. Hij is gewoon erg kritisch over zichzelf. Van hem solo komt ook zeker nog wat aan”, vertelt Ad Rem over de enige gast op zijn solodebuut.
“De e.p. verschijnt in eigen beheer, hij is te koop voor vijf euro of voor tien inclusief een t-shirt. Ook is hij gratis online te downloaden, puur voor de promo”, gaat hij verder. “'33 R.P.M.' komt 20 november uit, van tevoren probeer ik een videoclip online te hebben en een tweede rond de lente. Tegen die tijd zit ik zelf in Azië om daar zes maanden te werken aan een conceptalbum sowieso, maar ook gewoon om lekker bij te komen van alle stress van het laatste jaar.”
Het schijfje moet het publiek ondertussen warm maken voor zijn langspeler. “Laat het maar lekker rond gaan in die tijd en doen wat het doet, en dan als ik terug ben hoop ik dat de mensen klaar zijn om dat te gaan checken. Over het conceptalbum wil ik nog niet teveel los laten, maar het heeft in ieder geval wel met die reis te maken en het wordt een heel tof verhaal denk ik.”
Ad Rem speelt 6 november in Waalhalla, Nijmegen, 19 november in Merleyn Nijmegen en 23 december in Dynamo Eindhoven. Verder verzorgt hij het voorprogramma tijdens de Limburgse optredens van Fresku; 4 december in Nieuwe Nor, Heerlen, 11 december in Perron_55 in Venlo en in De Azijnfabriek, Roermond op 15 januari.
Op 20 november vind de '33 R.P.M.' releaseparty plaats in OJC Walhalla te Sevenum, met naast Ad Rem, optredens van Fresku, Risskant De Woordvoerder, Skenkie, Per.Verz en Marfé. 3VOOR12/Limburg verloot twee maal twee kaartjes.