Selah Sue, we zien u graag!

Belgisch bloemenmeisje wordt souldiva

Bas Stienen ,

In een uitverkochte Muziekgieterij laat Selah Sue in voorbereiding tot enkele grotere festivals, voelen dat ze niet voor één muzikaal genre te vangen is.

Belgisch bloemenmeisje wordt souldiva

De geografische ligging van de Maastrichtse poptempel Muziekgieterij is perfect voor het optreden dat vanavond gepland staat. Het gezelschap, dat buiten gezellig keuvelend staat te wachten tot de deuren opengaan, is dan ook zeer internationaal. Naast de lokalen, hebben vele Nederlands- en Franstalige zuiderburen en zelfs enkele Duisters de weg naar het muziekcentrum gevonden. Het optreden is uitverkocht. Geprogrammeerd staat dan ook Sanne Putseys (21), alias Selah Sue, afkomstig uit het Vlaamse Leefdaal nabij Leuven. In voorbereiding op onder andere Lowlands, speelt ze een aantal try-out shows. In Nederland kennen we haar voornamelijk van haar optredens in het programma 'De Wereld Draait Door', soms samen met de rockgiganten van Triggerfinger, soms solo. Wie afgelopen jaar het genoegen heeft gehad om haar een keer live te zien, kan niet anders dan onder de indruk zijn.

De opstelling bestaande uit een drumstel, versterkers, drumcomputer en keyboard doet vermoeden dat Selah Sue een deel van haar solo performance naast zich neer heeft gelegd en zich heeft vergezeld door een band. Ondanks deze setup, komt Sanne alleen op, met in haar handen een akoestische gitaar. Na een korte groet, sluit ze haar ogen en zingt een prachtige, intieme ballad. Even is ze een beetje van slag door een overweldigend aantal flitsers vlak voor haar neus, maar ze herpakt zich weer snel.

In tegenstelling tot het verleden, waar Selah Sue nog wel eens terugviel op het spelen van enkele covers, onder andere van Amy Winehouse en Erykah Badu, heeft ze op dit moment genoeg eigen materiaal om een volledige set moeiteloos te vullen. Na de intieme opener, maken we kennis met het nieuwe geluid dat Selah Sue inclusief band laat horen. Dit zeer gevarieerde geluid is zwaar ondergedompeld in soul en doet, samen met hier en daar haar bekende hiphop en reggae invloeden, volwassen aan. Haar hoekige rap-achtige spreekzang, wisselt ze, hoewel niet altijd in haar beste Engels, moeiteloos af met mooie, pure, lyrische zanglijnen. Haar kraakheldere, zuivere uithalen bezorgen menig toeschouwer kippenvel. Tussen de nummers door trakteert Selah Sue haar publiek op vele lieve woordjes, die op hun beurt door meerdere, voornamelijk Belgische bezoekers, luid worden beantwoord met liefdesverklaringen. Het nieuwe, gevarieerde geluid laat zien dat Selah Sue niet voor één muzikaal genre te vangen is. Zelfs de enthousiaste speelse uitstapjes op de drumcomputer gaan haar gemakkelijk af.

Buiten dit nieuwe geluid wordt er ook nog plek gereserveerd voor de oudere nummers. Tijdens de reguliere set worden slechts 'Black Part Love' en 'Fyah Fyah' uit deze 'oude doos' ten gehore gebracht, waarbij eerstgenoemde het dichtst bij haar nieuwe muzikale richting hoort. Als toegift worden de overige nummers, waaronder 'Mother' en 'Raggamuffin' gespeeld. Hoogtepunt is ongetwijfeld het gevoelige nummer 'Break', hetgeen haar, naar eigen zeggen, om persoonlijke redenen zeer nauw aan het hart ligt.

Kenden we Selah Sue de afgelopen twee jaar nog als een ietwat verlegen en fragiel overkomend meisje, vanavond zien we een zelfverzekerde, jonge vrouw. De ietwat blonde variant van de haardracht van Amy Winehouse is gelukkig gebleven. Selah Sue laat een nieuwe kant van haar zien zonder hierbij haar oude 'ik' te verliezen. Hopelijk volgt snel een volledig langspeel album van deze Vlaamse schoone. Sanne, we zien u graag…