Stijn Bannier wint Muziekscriptie Prijs 2008 Stijn Bannier wint Muziekscriptie Prijs 2008

Toetsenist van Morning sleept € 500,- in de wacht met masterthesis

, Pierre Oitmann

Stijn Bannier wint Muziekscriptie Prijs 2008

Toetsenist van Morning sleept € 500,- in de wacht met masterthesis

Pierre Oitmann ,

Stijn Bannier uit Susteren won gisteren de Muziekscriptie Prijs 2008 voor zijn masterthesis ‘De Gamer Als Hybride Performer’. Hiermee studeerde Bannier cum laude af voor de master Nieuwe Media & Digitale Cultuur aan de Universiteit van Utrecht. Stijn Bannier is vooral bekend als toetsenist bij de band Morning en hij geeft workshops voor het muzikale opleidingstraject PopSport.

Toetsenist van Morning sleept € 500,- in de wacht met masterthesis

Stijn Bannier uit Susteren won gisteren de Muziekscriptie Prijs 2008 voor zijn masterthesis ‘De Gamer Als Hybride Performer’. Hiermee studeerde Bannier cum laude af voor de master Nieuwe Media & Digitale Cultuur aan de Universiteit van Utrecht. De Muziekscriptie Prijs werd uitgereikt door Muziek Centrum Nederland (MCN). Aan de toekenning is een bedrag van € 500,- verbonden. In de muziekscene is Bannier vooral bekend als toetsenist bij de band Morning en hij geeft workshops voor het muzikale opleidingstraject PopSport.

De jury loofde de afstudeerscriptie van Bannier omdat hij “de wereld van de gamer van binnenuit met het perspectief van een buitenstaander” beschrijft. “De kick, de vervoering die uiteindelijk leidt tot een staat van transcendentie (buitenzintuigelijkheid, red.)”, staat er verder in het rapport te lezen. “Hij weet een vlotlopend verhaal te produceren, dat telkens nieuwsgierig maakt naar de volgende pagina. Natuurlijk heeft hij zijn actuele en relevante onderwerpkeuze mee, maar ook dat kenmerkt anno 2009 de talentvolle onderzoeker.” De zeskoppige jury werd voorgezeten door popjournalist Jan van der Plas, die dit jaar de Pop Media Prijs won.

In ‘De Gamer Als Hybride Performer’ beschrijft Bannier onder andere hoe een gamer middels een fysieke interface (een controller, een gitaar, een microfoon, enzovoorts) zich beweegt in de reële en in de virtuele (computer)wereld. “De speler van de nieuwe elektronische muziekspellen - denk aan spelletjesconsoles als Wii en Playstation 3 en aan games als ‘Rock Band’ en ‘Guitar Hero’ - maakt volop gebruik van de interactiviteit en de versmelting tussen de bedachte en echte wereld”, verheldert het juryrapport. “Daarmee bereikt hij een mate van transcendentie die de ouders van nu in hun jeugd slechts met veel psychedelische stimulantia wisten te bereiken.”

Auteur Stijn Bannier omschrijft het winnen van de Muziekscriptie Prijs als motiverend. "Deze prijs is natuurlijk een enorme stimulans om verder te gaan met onderzoek naar nieuwe media, digitale cultuur en de rol van muziek daarbinnen”, zegt hij tegen 3VOOR12/Limburg. “Daarnaast was het ook erg prettig om niet alleen maar complimenten te krijgen, maar ook wat inhoudelijke feedback. Zo bleef mijn werk vooral in theorievorming steken volgens één van de juryleden en wilden ze meer horen over de ervaringen van gamers zelf. Wellicht een mogelijkheid tot vervolgonderzoek.”

Voor het zover is gaat Bannier eerst even uitrusten en van zijn prijs genieten “De € 500,- komen goed van pas bij mijn zojuist geboekte vakantietrip naar Riga", grapt de muzikant en researcher. Als tweede eindigde Melle Kromhout met zijn scriptie ‘The Mechanics Of Destruction; An Analysis Of Authorship And Political Engagement In The Work Of Matthew Herbert’. Clara Lammers Lisnet werd derde met ‘Patricipatio Actuosa: Bekeken Vanuit Compositorisch Perspectief’.

Nu.nl was bij de uitreiking en maakte er dit filmpje van.

nu op 3voor12