How’s Business Part II

SPL helpt de zakelijke kant van bands te ontwikkelen

Joost Bazelmans, ,

Stichting Popmuziek Limburg helpt gevorderde lokale bands verder op weg door middel van een aantal gezamelijke en individuele workshops. Deelnemende bands zijn; Très B, Kings Of The Day, The Mad Trist en 21 Eyes Of Ruby.

SPL helpt de zakelijke kant van bands te ontwikkelen

Afgelopen zaterdag was de tweede gezamelijk workshop van How’s Business, een project georganiseerd door Stichting Popmuziek Limburg om gevorderde bands verder te helpen met hun carièrre. De bands die meedoen aan het project zijn; Très B, Kings Of The Day, The Mad Trist en 21 Eyes Of Ruby. De workshop wordt gegeven door Corné Borchers, docent International Events, Music, Entertainement Studies aan de Fontys Hogescholen en voorheen drummer van The Brotherhood Foundation. 21 Eyes Of Ruby moest deze tweede sessie helaas aan zich voorbij laten gaan wegens verplichting elders, dus ging de sessie van start met drie bands. Het begin was een vervolg van de vorige keer. Dit maal vertelde Corné een aantal nuttige zaken over performance en image. Hierin kwamen zaken naar voren zoals kleding, bandfoto’s, fanmeetings, contact met publiek etc. De bands hadden hier allemaal eigen ideëen over die al ver in de goede richting zaten, maar waarschijnlijk nog allemaal geperfectioneerd moesten worden. Eén van de opdrachten die de bands de vorige keer hadden meegekregen was om een Plan van Aanpak (PvA) te maken. Zowel The Mad Trist als Très B hadden een PvA gemaakt met het uitbrengen van een nieuwe cd als hoofddoel. Kings Of The Day had een plan gemaakt om in 2009 honderd keer op te gaan treden in Nederland, België en Duitsland. Stuk voor stuk ambitieuze plannen, die onderbouwd waren met een begroting, taakverdeling bookingsplannen etc. De bands hadden er in ieder geval hard aan gewerkt. De sessie eindigde met afspraken maken voor de individuele sessies die de komende weken gaan plaatsvinden. In deze sessies worden de plannen nog eens individueel besproken en wordt er gekeken naar de perfomance van de bands. Hiervoor moeten zij in korte tijd een sessie van dertig minuten en zestig minuten voorbereiden en hierbij letten op de opstelling, kleding, het contact met het publiek en de volgorde van de nummers in de set.