Bart Notermans: van popfotograaf tot live-act

Fotograaf van 3VOOR12/Limburg exposeert tijdens concert

Redactie ,

De tijd tussen het maken en bekijken van een foto wordt door digitale fotografie alsmaar korter. De jonge Limburgse popfotograaf Bart Notermans brengt het maak-proces en eindproduct helemaal bij elkaar dankzij 'live-popfotografie'. "Ik wil met mijn live fotografie laten zien hoe ik te werk ga, welke composities ik kies, waar ik op let, laten zien hoeveel foto's ik maak tijdens een concert."

Fotograaf van 3VOOR12/Limburg exposeert tijdens concert

Zondag 30 november zal 3VOOR12/Limburg-fotograaf zijn project Live-popfotografie voor het eerst aan publiek tonen. Dit tijdens het concert van 3 Storeys High in Nieuwe Nor in Heerlen. De support-act is Davenport. Terwijl Notermans voor het podium zijn werk als popfotograaf doet, verschijnt het beeld, zonder nabewerking, vrijwel direct als stilstaande foto achter de band op het podium. Geen complete live-registratie als video, maar net díe momenten die deze jonge kunstenaar grijpt, zorgen voor een "unieke beleving" van het concert. 

Op deze manier kan Bart Notermans laten zien waarom hij kiest voor een bepaalde hoek, compositie en hoe hij als fotograaf het moment, van bijvoorbeeld die ene expressie van de zanger of gitarist weet vast te leggen. "Omdat er tegenwoordig steeds meer mensen vooraan het podium aan het fotograferen zijn, wil ik mij daarvan onderscheiden", zegt Bart Notermans over zijn werk als popfotograaf. "Concertbezoekers kunnen zich ergeren aan die irritante fotografen voor hun neus met die lange telelenzen, bekijken thuis de foto's van het concert van hun favoriete band, in magazines of online, maar missen dan toch net die ene foto. Ik wil met mijn live fotografie laten zien hoe ik te werk ga, welke composities ik kies, waar ik op let, laten zien hoeveel foto's ik maak tijdens een concert."

Photoshop of een ander nabewerkingsprogramma komt er dus niet aan te pas. "Door een wifi-verbinding met de beamer in de zaal is het hele maak-proces vrijwel live - met een maximale vertraging van 2, 3 secondes - te volgen op een scherm achter de band op het podium. Zonder enige nabewerking worden de ruwe foto's vrijwel direct vertoond achter de band", aldus de 26-jarige fotograaf. "Het unieke hiervan is dat de bezoekers de foto's die ik maak, van die speciale momenten die ik vastleg, meteen kunnen zien. Dit geeft een extra beleving aan de show."