Pikkatrillaz: Biz en Beppie

Het is ‘D’r Op Of D’r Oonder’ voor de Original Sjengstas

Maurice Kamps, ,

Ze bestaan al negen jaar en brachten evenzoveel cd’s uit. Er zijn maar weinig Limburgse bands die daarop kunnen buigen. Bovendien gelden de Pikkatrillaz als de grootvaders van een eigen genre: de ‘dialectrep' .


Het is ‘D’r Op Of D’r Oonder’ voor de Original Sjengstas

Pikkatrillaz zijn de Sjors en de Rebellenclub, het vriendenbandje dat je op had willen richten of uit elkaar viel, voor, tijdens of na het eerste optreden en dat al negen jaar lang. Ze timmerden eigenhandig aan de wieg van de ‘dialectrep' (zie: Hampelemanne en Rebzjie) en breken en passant een lans voor Beppie Kraft en Johnny Blenco. De groep rond Markan, alias the hardest working Sjeng in showbusiness (verantwoordelijk voor alle beats én bijna alle teksten), maakt niet die ‘eckte eckte’ hiphop vol vloeiende, wiskundig onderbouwde rijmschema’s over Tibetaanse funkbreaks. Toch zal elke hiphoppurist en zijn moeder moeten toegeven dat de nummers van de Maastrichtenaren eenmaal gehoord, nog enkele dagen in het hoofd naresoneren. Bovendien knallen de beats van de Pikkatrillaz als nooit tevoren op dit negende album, dat gekenmerkt wordt door catchy, versnelde samples, voornamelijk afkomstig uit de Maastrichtse volksmuziek. Inhoudelijk lijken de vijf de gulden middenweg gevonden te hebben tussen zin en onzin en laten een rustiger, meer volwassenen geluid horen. Melancholie vormt de rode draad op ‘D’r Op Of D’r Oonder’. ”Alles is noe meugelek en nog mier dat moot (…) / Neet alles waor beter, samehang hadste wel / Tegenwoordig neet mie, veer zien zjeloes op de bure”, rappen de Sjengsters in ‘Volksfigure’. Het is een ode aan het uitstervende soort mensen die wat kleur brengen in de wereld, zoals markticoon De Bananenboxer, wiens ‘Appelleseenewalz’ de basis van het nummer vormt. Om een feestje te bouwen heb je soms niet meer nodig dan een ska akkoord, een eendenfluit en de funky drummer. Afgezaagd? Dat interesseert ze ‘Geine Zak’! ‘Bloont & Blauw’ (leuke woordspeling) is een typerende Pikkatrillaz mash-up; Biz Markie’s hiphopklassieker ‘Just A Friend’ gecombineerd met Beppie Kraft’s ‘Iech Bin Zoe Verleef’, alle samples zijn gecleared. Op papier klinkt dat vreselijk, in het echt verrassend goed. Beppie, Johnny Blenco en De Stroatzengers zijn het intussen gewend, maar Paul Anka en Arbeidsvitamine favorieten als Irene (‘Fame’) Cara en Frank (‘Far From Over’) Stallone zullen niet vaak een cheque voor samplegebruik in de bus vinden. Zelfs Vicky Leandros kan een zakcentje tegemoet zien voor haar bijdrage aan ‘De Veer Illeminte’. ‘Hei Veer Goon Joa’ is het Zuiden strijdlied: Met zelfspot: “Veer laupe neit achter op de grote stad / Hub veur de verjoardaag nog unne walkman gehad.” Tegen het einde beginnen de Smurfen-stemmetjes een beetje te vervelen. Het op een gabbernummer gebaseerde, ‘Wieniehorewwilmoemavoele’, waarmee de Maastrichtenaren hun tanden laten zien, is dan ook een welkome afwisseling. Het album besluit met een toepasselijk genaamde ‘Groepstrack’. Het is een Maastrichts / Sittards / Rotterdamse onderonsje, met naast de Pikkatrillaz; MWDri3Tw2, Tenshun (Kohfie Konnect), Flexxfit, dj Zittende Bizon, OZL's dj Vieze Vingerz en Tim (VSOP) Beumers, schouder aan schouder voor de microfoon. “Vreuger hadse hoeswerk, noe un hoes en de werk.” De Original Sjengstas kijken, de dertig gepasseerd, vol weemoed terug op het verleden en hopen nog één keer te vlammen. In eigen provincie hebben ze alles al bereikt, Paradiso is de volgende, ambitieuze stap. Het is ‘D’r Op Of D’r Oonder’: als het niet lukt met deze cd, zullen ze misschien wel nooit de tien volmaken. Aan De Pikkatrillaz zal het niet liggen, ze leveren hun beste album af vol pakkende nummers voor een breed publiek. Maar of de Randstad klaar is voor De Pikkaz?