Gregory ‘G.C.’ Coleman: Amen, Brother!

De 5,2 seconden die de muziekgeschiedenis voorgoed veranderden

Maurice Kamps, ,

Afgelopen zaterdag werd een feest georganiseerd in Bar 51 in Eindhoven ter nagedachtenis aan Gregory Coleman, drummer van soulband The Winstons, die in september dit jaar overleed. De Weerter dj's Nymfo en Pyro draaiden in de drum 'n' bass-ruimte, terwijl in de lounge enkele hiphopcollega's Colemans drums lieten klinken. Het verhaal achter de enige vier maten drums met een eigen MySpace-pagina, die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van een nieuw genre muziek.

De 5,2 seconden die de muziekgeschiedenis voorgoed veranderden

In september van dit jaar overleed een man in Atlanta, Georgia. Zijn naam was Gregory Cylvester 'G.C.' Coleman, drummer van de The Winstons, die een grote hit scoorden met 'Color Him Father'. Hij trouwde twee maal en laat een dochter en kleindochter achter. Gregory Coleman werd geboren in september 1944. Hij was lid van de Mount Calvary Baptist-kerk ging naar de Armstrong High School in Richmond, Virginia. In die tijd had hij zijn eigen band, G.C. Coleman and The Soul Twisters. Later drumde hij bij The Marvelettes (Motown), Otis Redding en Curtis Mayfield and The Impressions. Hij hield van dansen en stond bekend om zijn lach en uitgekiende manier van kleden. Nadat Gregory Coleman verhuisde naar Washington DC werd hij lid van de multiculturele Winstons. De soulgroep won een Grammy Award voor de single 'Color Him Father' uit 1969. De gelijknamige LP flopte en de band werd door haar label op straat gezet. Na een aantal singles viel The Winstons in 1970 uit elkaar. Na zijn verhuizing naar Atlanta werd hij drummer van The Georgia Power Band en nam muziek op met de funkband Brick. 'G.C.' Coleman is verder te horen op ontelbare platen van iedereen van Oasis, Perry Farell en Nine Inch Nails tot Whigfields 'Saturday Night' en op tientallen hiphop platen. Drum 'n' bass is bijna ondenkbaar zonder hem, Coleman drumde op duizenden platen uit het genre. Er worden feesten gegeven waarop alleen zijn beats gedraaid worden en er zijn radiostations die geen andere drummer laten horen. Als je vol ongeloof je Whigfield of Oasis cd's er op naslaat, zul je tevergeefs naar zijn naam zoeken. Sterker nog, Gregory Coleman wist zelf waarschijnlijk niet eens dat hij te horen is op deze platen. De drums op deze nummers zijn allemaal afkomstig van een 5,2 seconden durende drumsolo op de B-kant van 'Color Him Father' van The Winstons. 'Amen, Brother', een up-tempo versie van 'Amen', een gospelklassieker die stamt uit de tijd van de slavernij. Halverwege het singletje lijkt drummer Coleman door de duivel bezeten en gaat vier maten helemaal los achter zijn kit. In 1986 zet Louis Flores 'Amen, Brother' op het eerste deel van zijn beruchte 'Ultimate Breaks & Beats'-albums. De platen verschenen als bootlegs op de markt, een teken aan de wand. De drumbreak uit 'Amen, Brother' gaat hierna een eigen leven leiden. Een jaar later brengt Emu de SP 1200 op de markt en is het Mr Mixx van 2 Live Crew die dat jaar G.C. Colemans beats voor het eerst met behulp van de sampler opknipt en gebruikte in het nummer 'Feel Alright Ya'll' van 2 Live Crew. Dr. Dre samplet het om N.W.A.'s boodschap kracht bij te zetten in 'Straight Outta Compton' en Mantronix voelt zich met G.C.'s drums 'King Of The Beats'. Tientallen rappers volgen hun voorbeeld. Waar de Amerikaanse producers het ritme van de drummer van The Winstons vertragen, laten hun Engelse collega's het tempo (rond de 140 beats per minute) in tact en mixen het met housebeats: jungle is geboren. Lenny De Ice's 'We Are IE' uit 1991 is één van de eerste. Daarna duikt de break uit 'Amen, Brother' op in elke denkbare vorm van popmuziek en verkoopt van alles van pijnstillers tot auto's in de reclame, maar er is geen genre dat zo leunt op de vier maten drums van Coleman dan jungle. Jungle of drum 'n' bass is ondenkbare zonder de zestien slagen van Gregory. Van de ambienthoek van L.T.J. Bukem en diens Good Looking label, tot de hardcorebeats van Ray Keith en Remarc, het basisritme is bij allemaal de 'Amen Break', zoals de drumloop is gaan heten. De zich steeds verbeterende techniek maakt het de drum 'n' bass-producers mogelijk het oorspronkelijke ritme in een oneindige rij variaties te knippen en plakken. Hieruit ontstaan weer aftakkingen als breakcore en drill 'n' bass van artiesten als Aphex Twin en Squarepusher, die Colemans drums alle hoeken van de studio laten zien. Hoewel hij de maker is van de meest gesamplede vier maten aller tijden, kunnen Colemans dochter en kleindochter maar beter hun school afmaken, want de drummer heeft nog nooit een cent gezien voor zijn werk. Copyright vastleggen op een drumbreak blijkt een ingewikkelde zaak, waardoor Gregorys ritme openbaar bezit is. Het is onbekend of hij er zelf van op de hoogte was, maar zijn 5,2 durende drumsolo heeft de muziekgeschiedenis voorgoed veranderd. Desondanks stierf Gregory Coleman in de anonimiteit, zelfs zijn sterfdag is onbekend... Gregory Cylvester 'G.C.' Coleman: Amen, Brother!