The Gaslamp Killer draait Simplon dol

Hoog niveau enige constante bij extravagante electro

Tekst: Jan van der Meulen Foto's: André Eggens ,

Simplon mag zich zaterdag 19 maart op de borst kloppen, want niemand minder dan The Gaslamp Killer prijkt op de concertagenda. De Amerikaanse producer/dj maakt al jaren furore op grote festivals als Lowlands, Sziget en Coachella. Het is dus best bijzonder dat hij in zo’n klein zaaltje in ons eigen Groningen zijn kunstje flikt. Of hij het vanavond waarmaakt, is eigenlijk niet eens de vraag, maar wat je precies kunt verwachten, is vooraf altijd een raadsel bij de platengoochelaar. The Gaslamp Killer moet je ervaren, dus reist 3voor12 groningen af naar Simplon om zich onder te dompelen in zijn wondere wereld.

Eerlijk is eerlijk, de taak van het publiek warmdraaien, hoeft The Gaslamp Killer niet zelf op zich te nemen. Rohbadohb en Groningens eigen Noisia regelen dat wel even. Beiden zetten hun beste beentje voor en kunnen deze verantwoordelijkheid prima aan.

Vooral tijdens Noisia loopt de zaal al aardig vol. Terecht, want het is van meet af aan genieten geblazen met de stampende beats die de aanwezigen krijgen voorgeschoteld. Nu al schieten de ritmes alle kanten op. Nee, wat betreft variatie heeft het publiek niks te klagen. Richting het einde van de set wordt er met een remix van Nirvana’s Lithium nog even flink gas gegeven. Vanuit de coulissen kijkt de hoofdact zelf al goedkeurend toe. Een blik op de zaal zal voor hem ook duidelijk genoeg zijn: Groningen is klaar voor The Gaslamp Killer.

Als het zover is en de grote man zelf achter de draaitafels plaatsneemt, gaat meteen het dak eraf. William Benjamin Bensussen, de echte naam van de extravagante dj, verkreeg zijn artiestennaam toen hij jaren geleden regelmatig in het Gaslamp-district van geboortestad San Diego draaide. Zijn sets liepen zo uiteen en waren zo onnavolgbaar dat hij vaker wel dan niet de muzikale sfeer van de avond compleet om zeep hielp, ofwel killde. Wie vanavond in Simplon is begrijpt dit meteen. Met chirurgische precisie naait de bebaarde beatskunstenaar de meest uiteenlopende ritmes en melodieën perfect aan elkaar. Na vijf minuten zijn Tame Impala, Kendrick Lamar en een keur aan drum-’n-bass-ritmes allemaal al de revue gepasseerd.

Het lijkt bijna niet te doen, maar Bensussen houdt dit moordende tempo het volle uur vast. De set slingert van hot naar her zonder een chaos te worden. Echt een indrukwekkend staaltje. Ondertussen vergeet hij trouwens ook niet zijn vrij uitgesproken politieke idealen uit te spreken. Met enige regelmaat wordt de microfoon ter hand genomen om de toeschouwers duidelijk te maken dat jonge mensen de toekomst zijn, “de oude garde ons onderdrukt, maar binnenkort toch dood is, waarna de nieuwe generatie de wereld zal vormen”, of dat “je die telefooncamera’s weg moet doen en gewoon je fucking leven moet leven.” Waarna hij de volgende bonkende beat er weer tegenaan gooit uiteraard.

Simplon is een klein zaaltje voor The Gaslamp Killer, maar het past hem wel. Tot in elk hoekje van de zaal dringt de muziek door tot in elke vezel van de toehoorders. Zelf gaat de dj ook constant volledig uit zijn plaat. Na een uur trekt Bensussen nog even alles uit de kast en mixt allerlei Arabische invloeden in de set, met als hoogtepunt zijn eigen hit Nissim, en dan is het alweer afgelopen.

The Gaslamp Killer heeft hier wel degelijk zijn stempel achtergelaten en geeft de indruk dat hij er met speels gemak nog een uurtje achteraan had kunnen breien. Wat ondergetekende ook wel had gewild, want dit smaakte echt naar meer. Of zoals Bensussen het zelf zegt: “I need more of this shit in my life.”

En wat een geluk, meer van deze shit is precies wat er vanavond op het menu staat. Direct na The Gaslamp Killer neemt Deejay Irie het over, de Braziliaanse Groninger die het scratchen tot een kunst heeft verheven. Ook hier is het weer diversiteit wat de klok slaat, maar ook deze set blijft verbazingwekkend dansbaar, waar de aanwezigen dankbaar gebruik van maken.

Enig minpuntje, en dit geldt eigenlijk voor de hele avond, zijn misschien de visuals. Die zijn prima hoor, maar vallen door de kleine schermpjes waarop ze getoond worden nooit echt op. Toch jammer. Aangezien deze visuele ondersteuning apart op de Simplon-site stond aangegeven, werd hier meer van verwacht. Maar goed, een kniesoor die daarop let. Met naast Deejay Irie ook nog sets van Beatstra en Node, waar we naast allerlei clubmuziek nog Grandmaster Flash, lome reggae, weer Kendrick Lamar en wat al niet meer tegenkomen, wordt het publiek tot zes uur in de ochtend verwend. Simplon mag zichzelf nogmaals op de borst kloppen, hier is vanavond massaal genoten.