FunnyBones Studios ingewijd met een gevarieerd programma

Kinoo en Storian Collective verrassen, Supermoon zorgt voor amusement

Tekst: Robert Haan Foto's: Jan Westerhof ,

Wanneer je over het terrein of in de gebouwen van De Biotoop in Haren struint, is de kans groot dat je op een muziekstudio stuit. Sinds De Biotoop als antikraakpand wordt beheerd door Carex, wonen en werken er talloze kunstenaars, muzikanten en zelfs bierbrouwers. Zo is daar ook FunnyBones Studios. Onlangs uitgebreid met een nieuwe studioruimte, die deze vrijdag wordt ingewijd met optredens van Kinoo, Storian Collective en Supermoon. Een divers programma zo blijkt, met afwisseling tussen new wave, jazz/post-rock en funk.

Bij binnenkomst staat er een handvol mensen in de zaal die normaal gesproken dienst doet als studio en oefenruimte. Voor een avond als deze vormt de ruimte echter een mooi podium en wanneer Kinoo als eerste band opent is het gezellig druk. De vier staan pas voor de derde keer als Kinoo op de planken, maar er is duidelijk een stijgende lijn in hun geluid en performance te ontdekken. Na concerten in De Gym en Vera is de spanning er al een beetje af en staan ze relaxed en zelfverzekerd te spelen. Waar Kinoo eerder vooral uitblonk bij het eerste en het laatste nummer, weet de band nu de aandacht van het publiek gedurende de hele set goed vast te houden. Met name aan het eind van het optreden, waarbij de band helemaal losgaat met veel gitaargefreak denk je als toeschouwer: ‘Hebbes!’. Meer van die momenten in de set zou de kracht van het optreden zeker ten goede komen.

Van de new wave van Kinoo gaan we naar de jazz en post-rock van Storian Collective. Waar aanvankelijk het verschil met Kinoo groot lijkt, zie je na de eerste twee experimentele nummers een mooie overeenkomst tussen beide bands. Storian Collective weet op geheel eigen wijze dezelfde dromerige, doch catchy toon te zetten die mooi aansluit bij het optreden ervoor. Indrukwekkend is het zeker: de combinatie van drums, contrabas en de door launchpads aangedreven synths en beats. Soms mist het optreden wat vaart, maar zeker op de momenten dat de beat er inknalt, heeft het publiek het zichtbaar naar zijn zin. Wanneer de mannen die aandacht in het vervolg er langer weten vast te houden, kunnen ze nog veel meer uit hun optredens halen.

Het is laat wanneer de laatste band aantreedt en het publiek heeft zin om te dansen. De funk van Supermoon blijkt zich hier goed voor te lenen. Vanaf het begin gaat de zaal los bij de goede en strak gespeelde nummers van de Twentse band. In tegenstelling tot de meer experimentele muziek van Storian Collective, zijn de toegankelijke nummers van Supermoon makkelijker om meteen op te gaan dansen. Dat maakt het contrast met de andere twee bands helaas wel wat groot. Bij Supermoon ga je op een gegeven moment wat uitspattingen missen; of er nu een band staat of een dj die steeds hetzelfde soort nummers draait, het effect blijft hetzelfde. Dit is niet per se erg, want ook al verrast Supermoon vanavond het minst, de band weet het publiek zeker het meest te vermaken.

Al met al een geslaagde avond in de FunnyBones Studios. Evenementen als deze maken het de mooie fietstocht naar Haren zeker waard.