#ESNS16 The New Poor en MyDearestDear: lieve liedjes tussen spijkerbroeken

Twee Groningse duo's trappen Grunnsonic af in de Herestraat

Tekst en Foto's: Harold Zijp ,

Het is een beetje vreemd. Rekken vol met broeken en truien, en daartussen een klein podiumpje. Daarop een paar Groningse folkacts die het afgelopen jaar al meer van zich lieten horen: MyDearestDear en The New Poor.

Het moet gezegd worden: Men At Work heeft er alles aan gedaan om van deze instore-concerten iets te maken. Er is stemmig licht, een geïmproviseerde bar, je kan je jas kwijt, en een vriendelijke vrouw duwt me zelfs twee consumptiebonnen in de hand - daar kan menig zaal een puntje aan zuigen!

Eerst is de beurt aan The New Poor, een duo bestaande uit Liza Dries en Abel de Kam dat in 2015 opeens nadrukkelijk van zich liet horen. 3voor12 groningen was er, uiteraard, al vaker bij, maar het duo groeit nog steeds en de liedjes worden ook deze keer weer met meer overtuigingskracht gebracht. De sterke punten van het duo zijn de versmelting van de twee stemmen en de catchy gitaar van Abel, die af en toe net het rafelrandje verzorgt dat dit soort muziek wat mij betreft wel kan gebruiken. Het moet niet te braaf worden allemaal. Ik schat zo in dat The New Poor ook in 2016 regelmatig live te zien zal zijn!

De winkel is tijdens The New Poor behoorlijk volgelopen, en ook MyDearestDear kan rekenen op een flink publiek. Dat wordt gelijk bij aanvang door Marije Boonstra, de ene helft van het duo, naar voren verordonneerd. Wat is het geval? De geleverde drum-microfoons pikken de akoestische instrumenten van het tweeetal niet op, dus het moet echt semi-akoestisch allemaal. Dat vraagt om intimiteit en dicht op de band staan. Het publiek is gewillig en MyDearestDear kan prima uit de voeten met deze handicap, die een blessing in disguise is. Het wordt allemaal leuker en intiemer zo. Marije Boonstra en Tristam de Rooij doen samen de zang en wisselen bovendien regelmatig van instrument. Zo komt er een gitaar, ukelele en een xylofoon voorbij. De liedjes zijn lief, onschuldig en neigen naar Keltische traditie. Ik zou ze ook wel eens een murder ballad of up-tempo liedje willen zien doen, volgens mij hebben ze dat in huis. MyDearestDear is namelijk een band die nog pril overkomt, maar er best gaat komen!