Op de late dinsdagmiddag lijkt de zomer dan toch eindelijk aangebroken in het Noorderplantsoen. Badend in het warme zonnetje rennen kinderen spelend rond en wordt op de terrassen menig witbiertje dankbaar geconsumeerd. Een speling van het lot, zo lijkt het wel, want de uit Zweden afkomstige Anne-Lie mag vanmiddag op podium Op Zuid aantreden en blijkt in alles perfect bij deze omstandigheden te passen.
#NZON16: Zomerse speelsheid en virtuoze gitaarkunsten op het terras
Anne-Lie en Joost Dijkema geven warme dinsdag nog wat extra shine
Naast de vele containers en tenten die het Noorderzonterrein rijk is en waar zich elke dag kleine, intieme concertjes ontvouwen, is er ook in de openlucht genoeg te doen. Naast het iconische Dok zijn er verschillende andere podia te vinden, waar lekker vanaf het terras van kan worden genoten. Dinsdag bleek hier bij uitstek een geschikte dag voor, niet alleen door de bijzonder aangename weersomstandigheden maar ook door de fraaie programmering. Zweeds-Nederlandse zangeres Anne-Lie en gitaarvirtuoos Joost Dijkema werden opgetrommeld om de terrassen muzikaal te omlijsten, en stelden niet teleur.
Anne-Lie
De Scandinavische heeft zich verdiept in een Lapse zangstijl genaamd Joik. Een techniek die meer op improvisatie leunt dan op tekst en die met wat fantasie te vergelijken is met het scatten in de jazz. In de opener Beat of the Drum komt deze invloed al meteen naar voren. De rappe manier van zingen gecombineerd met het vlotte ritme maakt dat Anne-Lie’s sound niet associaties met het koude Scandinavië oproept maar eerder met, u raadt het al, de zomer. Of je er van houdt of niet, van Anne-Lie’s muziek wordt je meteen vrolijk. Treffend is dan ook dat het de aanwezige jonge kinderen zijn die meteen aan het hossen slaan. Kinderlijke muziek is het trouwens niet hoor: de interessante zanglijntjes volgen elkaar in snel tempo op en worden met een aangename stem gebracht. Dat er zo nu en dan een uithaaltje net niet gehaald wordt is dan ook wel te vergeven.
Naarmate de set vordert wordt zelfs duidelijk dat er onder alle ogenschijnlijke lichtvoetigheid best een serieuze bodem in de muziek verscholen zit. De Zweedse brengt halverwege een mooie ballad ten gehore die op luid uitgesproken appreciatie vanuit het publiek kan rekenen en ze maakt indruk als er zelfs wat soul de set insluipt. De zangeres laat ook niet na tussen de nummers door even over onderwerpen als IS, vlucht MH17 en daklozen te praten. Een betrokken dame dus, die Anne-Lie, en wie kan dat nou niet waarderen. En dat allemaal op haar naar eigen zeggen eerste optreden op Noorderzon met eigen nummers. Een prima debuut, zo dunkt ons.
Joost Dijkema
Op de vroege avond bewegen we ons naar podium Plataan om daar topgitarist Joost Dijkema te aanschouwen. Altijd leuk, want Dijkema is nooit te beroerd om de aanwezigen eens even precies te laten zien hoe er op een gitaar getokkeld dient te worden. Het is dan ook geen verrassing dat zijn spel ook vanavond weer van buitengewoon hoog niveau is. De focus ligt daar ook duidelijk, want gezongen wordt er vrij weinig. Wel heeft Dijkema fraaie muzikale ondersteuning geregeld in de vorm van een lapsteelgitarist en komt ook Heta Salkolahti van Town of Saints langs om met haar viool de muziek wat meer smaak te geven.
Je kunt je echter wel afvragen of dit podium wel geschikt is voor een muzikant van dit kaliber. Omdat er diverse podia dicht bij elkaar staan en Plataan zich ook nog eens in de openlucht bevindt, moet het volume noodgedwongen laag blijven. Jammer. Want als Dijkema gitaar speelt wil je dat voelen, wil je er echt middenin zitten. Natuurlijk is het spel dat we hier te horen krijgen er niks minder om, maar als het geluid wat harder had gestaan, zou de luisteraar ongetwijfeld nog veel meer zijn meegevoerd in de kunsten die hier worden uitgehaald. Maar goed, een domper op de feestvreugde mag het ook weer niet heten. Dijkema haalt met elk nieuw nummer weer halsbrekende toeren uit, of het nou op een zessnarige of een twaalfsnarige gitaar is. Voor virtuositeit is iedereen ook vandaag bij Joost Dijkema weer aan het goede adres.