#NZON16: Baby Salad bijt spits af in volle sauna-container

Wishfulmusic-container overgedragen aan Vera en De Gym

Tekst: Yorick Altena Foto's: Jan Westerhof ,

De container die de afgelopen dagen als muzikale woonkamer van wishfulmusic fungeerde, is vanaf dinsdag van Vera en De Gym. De takjes en bankjes hebben plaatsgemaakt voor fijne kunststukjes van Vera Art Division, en de programmering is minstens zo goed. Dinsdagavond stond onder andere Baby Salad op het programma. Goede redenen voor 3voor12 groningen om een kijkje te nemen en verslag uit te brengen.

De komende dagen gunt de container iedereen een kijkje in de underground-keuken van de muziekwereld, en dat al voor de vijfde keer op rij. De artiesten die hier langskomen, zitten vaak in de lift, of, zoals de organisatie het stelt: “Grijp je kans en geniet van deze artiesten voordat ze beroemd worden en voor volle zalen spelen!” Tot en met zaterdag staan er vijftien bands op het programma: keuze zat dus. Aan Baby Salad dinsdagavond de eer om het spits af te bijten.

Rabies Babies, Shuffufyubh, Rabies Salad… Het heeft even geduurd voor de band officieel Baby Salad werd gedoopt, maar dan heb je ook een naam te pakken. De ‘lui van en rondom Kinoo en Sprokkelhout’ treden voor de eerste keer onder de nieuwe naam op, en met een mooie EP op zak, moet dat helemaal goed komen. Vlak voor aanvang is het al aardig druk rond de container en deze loopt dan ook lekker vol. Ook voor de ramen staat een handjevol toehoorders, kortom: belangstelling genoeg.

Zodra Baby Salad begint te spelen, wordt hoorbaar welke formule deze groep hanteert. Men neme een strakke ritmesectie en combineert dit met twee weergalmende gitaren met een hele diepe klank en je hebt al heel snel een dromerig, zelfs psychedelisch sfeertje. De gitaristen wisselen elkaar lekker af bij het spelen van hun verschillende partijen. Vooral de springerige baslijnen komen goed naar voren. Daardoor worden de nummers best dansbaar. Gitarist Tjesse Riemersma probeert het publiek te overtuigen dat beweging helpt tegen de hitte, maar tevergeefs: er is weinig beweging in de container te krijgen. Dat is niet heel gek: het is binnen net een sauna. De mensen aan de andere kant van de ramen hebben het wat dat betreft beter bekeken.

Zanger Matthijs Snijder zingt bij tijd en wijle alsof zijn leven er vanaf hangt en zijn uithalen geven het geheel een mooi guitig randje. Dat randje is heel welkom, omdat het optreden anders het gevaar loopt wat vlak te worden. Baby Salad klinkt heel lekker, maar het optreden mist soms toch wat spanning. Misschien ligt dat ook gewoon aan de twintig minuten durende set, die wellicht net iets te kort is om helemaal goed in de opbouwende flow te komen. Deze sfeeropbouw komt wel heel abrupt aan zijn einde door tl-buizen die plotsklaps aanschieten, waarmee duidelijk wordt dat de show erop zit.