EVA combineert techniek met show in café Buckshot

Muzikanten laten zien dat conservatorium-jazz ook toegankelijk kan zijn

Tekst: Madelon Franssen Foto's: Jan Lenting ,

Voor het uitkomen van het eerste studioalbum, presenteert EVA Franse jazz/rock chansons in café Buckshot. Vorige maand is het album opgenomen en deze wordt momenteel gemixt en gemasterd. De band speelt vanavond zowel oude nummers als nummers van het komende album. De muziek is aanstekelijk, de muzikanten bedreven, en de vocaliste expressief en krachtig. Samen zetten zij een ware show neer die vraagt naar meer.

In een vol café Buckshot treedt het Groningse EVA zondag op. EVA, gevormd rond conservatorium­alumna en vocaliste Hiske Oosterwijk, staat voor het Franse 'Embrasser, Vivre, Aimer'. De afkorting verwijst naar de positieve instelling die de band wenst over te brengen op het publiek. De vier muzikanten spelen muzikaal technische Franse jazz/rock, wat veel aanstekelijker is dan je in eerste instantie verwacht. De bandleden kennen elkaar van het Groningse conservatorium, waar ze samen jazz studeerden.

De band begint met een instrumentaal nummer, gespeeld door de Letse Toms Mikals, Turkse Esat Ekingioglu, en Servische Aleksandar Skoric. Het is meteen duidelijk dat de bandleden experimentele muziek succesvol weten te combineren met een opzwepend en energiek optreden. Het nummer, dat rustig begint, wordt snel chaotischer en nodigt de kroeggangers uit tot dansen.

Als het instrumentale nummer is afgelopen, komt Hiske Oosterwijk het podium op om te zingen. Gekleed in een zwarte outfit met wit jasje (en blote voeten) geeft zij een waar optreden. Ze begeleidt de anderen met Franse zang, soms door een vervormende microfoon. Oosterwijk heeft een hele krachtige stem die ze goed inzet om emotie over te brengen in de muziek. Haar optreden is niet alleen muzikaal: ze gebruikt intonatie, snelheid en lichaamstaal om ook bij het optreden te acteren. Met haar expressieve gezicht en beheersing van een krachtige zangstem komt ze over als een geboren artiest.

Alle muzikanten genieten zichtbaar van de muziek en de sfeer. Dit valt vooral bij de drummer op, ook al is hij verscholen achter een haargordijn. Tijdens sommige nummers verlaat Oosterwijk het podium om op de achtergrond te dansen terwijl de anderen jammen en losgaan. De indrukwekkende jamsessies leveren soms een groot applaus op. Het opvallende aan EVA is dat, hoewel het meteen opvalt dat de muzikanten aan het conservatorium hebben gestudeerd en gebruikmaken van technische snufjes en trucjes, de muziek heel erg toegankelijk voor een breed publiek is. Dit is de aantrekkingskracht van deze band: een hele indrukwekkende, muzikale show die muziekliefhebbers écht een keer gezien moeten hebben.

EVA speelt twee sets, waardoor het concert twee en een half uur duurt. Na twee uur is het al iets rustiger in café Buckshot: niet iedereen kan zo lang bij de muziek blijven. De lengte van het concert getuigt van het enthousiasme van de band. Het optreden eindigt met een lange groepsknuffel, wat een emotioneel moment voor de band lijkt te zijn. Het was dan ook een bijzonder en goed optreden. Hopelijk worden er binnenkort meer optredens op de bandsite gezet en kunnen we ook snel het eerste album beluisteren.