Stilstaan is géén optie met Groningse live-acts in Lola

Uiteenlopende genres bij Lola op z'n KOP

Tekst: Lotte van Es Foto's: Harold Zijp ,

In een smal straatje achter de Vismarkt ligt achter een zware deur de popzaal van Lola. Met de plafondschilderingen en kroonluchters die zo kitsch zijn dat het juist weer cool lijkt, is het een prachtige locatie voor livemuziek. Zo nu en dan worden er dan ook wat bands geboekt. Vanavond staan er maar liefst drie op het programma: Pagan Drive, WURLITZER en Partiboi. Onder de titel Lola op z’n KOP mogen deze Groningse acts het publiek een goed begin van het weekend brengen.

Pagan Drive

Haastige spoed is zelden goed, zo blijkt maar weer vanavond. Want waar op het programma 20.30 staat, begint de eerste band rustig een kleine anderhalf uur later. Gelukkig zijn de temperaturen op deze vrijdag aangenaam en kan men dus rustig buiten een babbeltje maken, natuurlijk met een biertje in de hand.

Het vierkoppige Pagan Drive is de aftrapper van de avond. De in 2013 opgerichte band is blij met de opkomst, en dat is begrijpelijk; het kleine zaaltje is meteen al aardig gevuld. De stevige rocknummers knallen lekker de zaal in, de sound is grungey doch toegankelijk. Ondanks het hoge volume lijkt het publiek geen oordoppen nodig te hebben. Zanger en gitarist Peter Haaima lijkt ook te merken dat het geluid wat aan de harde kant is. "Staat het zo hard dat jullie niet naar voren durven te komen?!", grapt hij. "Mooi, want dat is namelijk het enige goede excuus." Met een set van ruim drie kwartier aan eigen werk weet de band het publiek goed op te warmen voor de verdere avond.

Wurlitzer

Iets minder eigen werk wordt geboden door Wurlitzer. Deze groep haalt haar kracht namelijk uit het jatwerk. Met verschillende covers en interpretaties van de wat alternatievere nummers krijgen ze Lola gemakkelijk met de voetjes van de vloer. Het lastige met een coverband is natuurlijk wel dat je altijd gaat vergelijken met het origineel. En ja, dan valt het wel op dat Are You Gonna Be My Girl van Jet nét iets te snel gaat, en dat de zangeres bij Anouks Girl het spoor van de tekst af en toe bijster is. Maar er is eigenlijk niemand die dat wat kan schelen. Want een feestje is het wél.

Het is bijna ironisch hoe weinig de elkaar opvolgende acts met elkaar gemeen lijken te hebben vanavond. Qua genre en concept konden de eerste twee bijna niet verder uit elkaar liggen. Gelukkig blijkt er toch nog een bruggetje te ontdekken: de bassist van Pagan Drive drumt ook bij Wurlitzer. Maar het genreverschil zorgt er voor dat je bij Partiboi, hoofdact van de avond, geen idee hebt wat je nu weer kunt verwachten.

Partiboi

Vraagtekens maken echter snel plaats voor een glimlach. Partiboi maakt direct een goede indruk: twee heren (waarvan één in trainingsbroek) staan tegenover elkaar met de toets- en snaarinstrumenten in de aanslag en achter het drumstel zit een rockchick eersteklas. Met een mix van pop, punk, electro en disco brengen ze de avond tot een hoogtepunt. De muziek is ontzettend catchy en de band is vermakelijk voor het oog. Zo worden er bijvoorbeeld rustig oksels aan de microfoon afgeveegd. De mannen bespelen beide meerdere instrumenten en de drie bandleden nemen allemaal wat zang voor hun rekening. "Schapenfokker, ijskonijn (…) mierenneuker, kastelein, iedereen gaat kijken naar de bitchfight" wordt er gezongen in het Nederlandstalige nummer Bitchfight. Maar daar is niks van waar, iedereen kijkt namelijk naar Partiboi. Wanneer het inmiddels 01.30 is, is er zelfs nog tijd voor een toegift. Bij Lola op z’n KOP wordt het motto van de avond zeker waargemaakt: "Stilstaan is geen optie!"