Gereserveerde Abbeye zet Simplon op stelten

Expressief buitenbeentje vermaakt het publiek met harde raps en genitaal mimespel

Tekst: Leon Doedens Foto's: André Eggens ,

Op achttien mei bracht Abbeye zijn EP Misfit uit. Zaterdag presenteerde hij deze tijdens een releaseparty in Simplon met een fikse line-up. Abbeye vertelde onlangs in een interview met 3voor12 groningen dat Misfit staat voor buitenbeentje. Vanavond laat de Groningse muziekscene liet zich in ieder geval van zijn hechtste kant zien: bekende gezichten betuigen hun steun aan Abbeye.

Harde beats en een straffe bas pompen door de kleine zaal van Simplon. Het voorprogramma van Abbeye’s EP-presentatie Misfit is begonnen en dj Vieze Vedi richt zich geconcentreerd op de draaitafel – niet verwonderlijk, want de zaal blijft onheilspellend leeg. Pas wanneer we enkele minuten van het optreden van Mulu verwijderd zijn druppelt een aantal vaste hiphopfans de zaal binnen. Terwijl het publiek nog wat moeizaam op gang komt, begint Mulu energiek aan zijn setlist. Met zijn natuurlijke enthousiasme en charme krijgt hij de zaal snel mee en de handen gaan de lucht in. Ondanks dat zijn microfoon wat zacht afgesteld staat en hij slechter te verstaan is dan back-up en dj Chubeats, gaat Mulu onvermoeibaar door, deelt hij bier uit aan iemand vooraan en blijft hij het publiek opzwepen.

Mulu wordt afgelost door de producers van Abbeye’s EP: Vinyl Frontiers. Hoewel het dj-duo muzikaal sterk is, laten de lichte, loungy beats en ontspannen hoge tonen de hooggespannen, stomende sfeer die Mulu heeft neergezet weer wat inzakken. Vinyl Frontiers zou geschikter zijn geweest als openingsact, waar Vieze Vedi nu juist beter de feestsfeer vast had kunnen houden. Het publiek proeft dit al snel en een groot gedeelte verplaatst zich naar de rookruimte. Wanneer de zaal zich weer vult voor het optreden van Roberto Tan laat de presentator en hypeman van Abbeye er geen gras over groeien – “Iedereen twee stappen naar voren!” – en trekt zelf iemand uit het publiek mee. Tan zelf bouwt rustig op, maar krijgt veel steun bij zijn nummers Papier en De Schok: maatschappijkritische raps over kapitalistisch graaigedrag en de gasboringen in Groningen. In alle bijval die hij uit de zaal krijgt vergeet hij niet dat enthousiasme te richten naar het optreden waar iedereen voor komt. Tussen zijn nummers door laat hij alvast de handen de lucht in gaan voor Abbeye.

Wanneer Abbeye na een lange introductie opkomt wordt hij met gejuich en applaus onthaald. Hij heeft een sterke achterban in de zaal staan, maar ook het publiek buiten de harde kern wordt al snel meegetrokken. Abbeye zet in op de connectie met Groningen en gaat zo verder op de door Roberto Tan begonnen lijn. Toch is hij er niet om leuk en lollig te doen: het is serious business en hij rapt het ene nummer na het andere. Abbeye laat zien een expressieve performer te zijn. Hij is niet bang om in zijn kruis te grijpen om zijn woorden kracht bij te zetten, middelvingers op te steken, een traan uit te beelden wanneer hij rapt over problemen, en een vinger in zijn keel te steken bij een zin over kotsen. “Want je lippen zitten van onder zeer losjes,” rapt hij en laat zijn hand opnieuw over de schaamstreek gaan.

Het genitale mimespel is vermakelijk, maar toch laat Abbeye zich niet zo van zijn guitige kant zien zoals hij in zijn clips doet. Hij lijkt geen doorgewinterd live-artiest en blijft wat gereserveerd. Om de terughoudendheid te maskeren is het optreden hard van toon, maar blijft muzikaal sterk en daarom lijken de bezoekers daar absoluut geen probleem mee te hebben. Als de rapper weinig connectie met hen maakt, dan maken zij het wel met hem. Het geëngageerde publiek geeft hem meermaals een daverend applaus. Ook zijn hypeman blijft onverminderd enthousiast en kondigt aan het eind van het optreden een stagedive door Abbeye aan. Wie vooraan staat kan een wat onwillig “Serieus?!” van Abbeye horen, maar deze herstelt snel en duikt het publiek in. De massa daarentegen toont geen twijfel, houdt hem hoog en transporteert hem snel terug naar het podium, waar Abbeye het optreden afkondigt. Het publiek ging deze avond voluit, nu Abbeye nog.