Actief solitary ZEBRA brengt twee singles uit

Tekst: Ernst Jeuring Foto's: Harold Zijp ,

solitary ZEBRA brengt op Bevrijdingsdag de eerste plaat uit. Op Thoughts of a solitary ZEBRA staan twaalf nummers, en in de aanloop naar de release zijn Lights en Icarus als singles naar voren geschoven. Beide nummers zijn voorzien van een gestileerde clip om te onderstrepen dat de band het professioneel aanpakt.

Icarus

De ontsnapping van Daedalus en zijn zoon Icarus kun je op meerdere manieren aanvliegen. solitary ZEBRA laat eerst vader aan het woord en laat het tweede bedrijf aan de onfortuinlijke zoon. Vader geeft een wijze raad (Save a little luck / so you get home). Icarus benut de herwonnen vrijheid om het hogerop te zoeken (Above the wind to watch the sun / these wings work great, let’s get it done). De afloop is bekend; de geschiedenis laat zich niet herschrijven.

Het nummer ademt een dromerige sfeer. Een zacht zuchtende zang en een melodieuze gitaarlijn zorgen voor de basis, een aanhoudende gitaarklank op de achtergrond doet je geloven dat je beide heren aan de horizon ziet vliegen. Slechts in het refrein is de rest van de band te horen. Dat geeft een mooie dynamiek. Toch is de keuze om hem als single uit te brengen opmerkelijk. Het nummer mist een herkenningspunt, een pakkend refrein of een melodie die blijft hangen.

Icarus lijkt te licht voor een single. Wat solitary ZEBRA wel voor elkaar krijgt, is dat de dromerige sfeer van het nummer de hoogmoedige hoofdpersoon het slachtoffer laat zijn van naïef avonturisme, wat sympathie oproept. Heeft solitary ZEBRA de mythe dan toch herschreven?

Lights

Het nummer lag al een tijdje op de plank. De band heeft het stof eraf geblazen en opnieuw ingespeeld. Een treffender keuze als single dan Icarus, en een mooie opmaat naar het album.

Een aanzwellende zang laat zich begeleiden door een eenvoudige maar dreigende gitaarlijn. De zanger is alleen en het is aardedonker om hem heen. Achtergrondgeluiden, die er mooi zijn in gemonteerd, benadrukken de angstige eenzaamheid. En dan, na een seconde of twintig, barst het pathos los met een luide drumpartij. Nu explodeert het nummer en de hele band is te horen. Ramstrak, gelaagd en met dynamiek. De toetsen geven een dragend effect aan de coupletten en zorgen voor een natuurlijke overgang naar het bombastische refrein. Op de productie heeft de band duidelijk niet bezuinigd. Het is een theatraal geheel en de vergelijking met Muse dringt zich snel op, zonder leentjebuur te spelen. Volgt solitary ZEBRA ook in dat succes?

Evenwicht

Beide singles lijken in niets op elkaar, wat nieuwsgierig maakt naar meer. Levert die variatie een evenwichtig album op? Nog een paar weken wachten.

solitary ZEBRA presenteert het album Thoughts of a solitary ZEBRA tijdens het Bevrijdingsfestival te Assen op 5 mei.