Tied Laces wint finale Rode Oortjes Festival

Terechte winnaar 21e editie

Tekst: Jan-Martijn Huitema Foto's: Jan Lenting ,

Na vier voorrondes was het afgelopen zaterdag zover: de finale van het Rode Oortjes Festival. In het Platformtheater krijgen talentvolle, regionale bands deze avond twintig minuten de tijd om zich van hun beste kant te laten zien en horen. Inzet: eeuwige ‘Rode Oortjes roem’, een optreden in het EMG en een eigen videoclip.

De avond wordt enthousiast afgetrapt door Big Brothers Band. “We gaan er een feestje van maken”, roepen de jonge, energieke rockers de zaal in. En dat doen ze. Dat het vijftal jong en onervaren is, is duidelijk merkbaar maar ze staan wel met veel flair en zelfvertrouwen op het podium. Het publiek lijkt dit dan ook te waarderen.

Na de knallende opening is het tijd voor iets meer sereniteit met I Took Your Name. Als singer-songwriter brengt Chris van der Ploeg rustige, gevoelige nummers ten gehore. Met name het degelijke, melodieuze gitaarspel valt op. Het publiek luistert aandachtig. Toch mist de set een bepaalde dynamiek. Gaandeweg lijkt de aandacht ietwat te verslappen en klinkt er steeds meer geroezemoes vanuit de zaal. De winnende act lijkt zich nog te moeten laten zien.

Hier komt verandering in als de vijfkoppige metalband Corvus het podium betreedt. De zaal begint steeds meer vol te stromen en met Corvus’ slogan ‘voor elk wat wilds’ lijkt het publiek zich op te gaan maken voor twintig minuten keiharde metal. Niets is minder waar. De band brengt voornamelijk (funky) rap ten gehore met een duidelijk aanwezige metal touch. Tel daarbij de goede stem van de frontman en de eerste kanshebber staat genoteerd.

Serieuze concurrentie laat niet lang op zich wachten als direct daarna Tied Laces zijn opwachting maakt. De band heeft een trouwe schare fanatieke fans meegenomen en het duurt niet lang voordat ook de overige toehoorders vrolijk meedeinen op de catchy dreampop. Hoewel er zangtechnisch zeker nog ruimte is voor verbetering, brengen de nog jonge bandleden hun vrolijke, melodieuze nummers met veel zelfvertrouwen ten gehore. Het samenspel is prima en met name het uitmuntende gitaarspel werkt aanstekelijk: het publiek is onder de indruk.

Aan de laatste twee acts, Victors Village en Toycar Taxi, daarna de moeilijke taak om Corvus en Tied Laces te overtreffen. Vol overgave gaat Victors Village als eerste de tegenaanval in met dromerige poprock. Toch is het merkbaar dat de mannen nog maar vijf maanden bij elkaar zijn: het samenspel kan beter en de band is nog duidelijk op zoek naar een eigen sound.

Als sluitstuk van de avond is het de beurt aan Toycar Taxi. Toycar Taxi maakt zijn reputatie waar: het trio brengt een aangenaam klinkende, steady rockset ten gehore. Hoewel de gitaarriffs en goede stem van de frontman waardering oproepen, lijken ook zij voor de eindoverwinning tekort te komen.

Na kort beraad is het duidelijk: de eindoverwinning gaat naar Tied Laces. Een band die volgens de jury al ver is, maar de potentie heeft om nog veel en veel verder te komen. De trouwe aanhang en de bandleden zelf kunnen hun geluk niet op. De 21e editie van het Rode Oortjes Festival kent daarmee een terechte winnaar én een vreugdevolle afsluiting.