#DeNacht15 = jong talent * bijzondere locaties ²

De Nacht van Kunst & Wetenschap: samensmelting van wetenschap, kunst en muziek

Tekst: Marissa Snitjer Foto's: Niels Cornelis Meijer, Jan Lenting en Bob de Vries ,

Eens per jaar wordt Groningen op een zaterdagavond en -nacht omgetoverd tot een waar wetenschapsfestival: De Nacht van Kunst & Wetenschap. Op straat kom je de gekste creaties tegen en als bezoeker kun je zelfs participeren. Naast alle wetenschappelijke kunstfestijnen, kun je er ook terecht voor heel wat toffe artiesten. Van psychedelische muziek tot indie-electro en van popmuziek weer terug naar speelse rock: De Nacht heeft het allemaal.

The Indien

Het is nog rustig rond 20:30 uur in de binnenstad. Her en der lopen wat mensen rond te dwalen en bij het Waterpodium zitten bezoekers nog van het laatste zonnetje te genieten. Het aantrekkelijk geprogrammeerde Waterpodium is gratis toegankelijk, maar tijdens de tweede band van de avond hebben nog niet veel mensen hun weg hiernaartoe gevonden. Zonde, want de psychedelische klanken van The Indien gaan ideaal samen met de laatste zonnestralen van de dag. Alleen zangeres Rianne Walther is al een verschijning in haar prachtige pak. Dat, in combinatie met haar uitzonderlijk mooie stem, houdt meteen je aandacht vast. Dat ze uitzonderlijk goed kan zingen staat buiten kijf en ook de andere bandleden weten hun enthousiasme op het publiek over te brengen. Waar het in het begin van de set nog rustig is rondom het podium, komen er naarmate het optreden vordert steeds meer mensen dichterbij.

De nummers van The Indien zijn sexy. De psychedelische pop en de galm over de microfoon zorgen voor een heerlijke vibe. De nummers steken goed in elkaar en liggen fijn in het gehoor. Toch mist het wel iets opwindends, want een set van drie kwartier voelt wat lang. De grappen van de drummer tussen de nummers door worden wel door het publiek opgepikt en de mensen schieten zelfs een paar keer in de lach. De sfeer zit er vanavond in ieder geval al lekker in.

Karawane

Van een openluchtpodium gauw door naar de hamburgerzaak Wereldburgers. Je ziet niet meteen dat hier de hele avond gratis optredens zijn, omdat de speelplaats zich beneden in de zaak bevindt. Eenmaal de zaak doorgelopen, zien we de bandleden van Karawane nog gauw naar buiten lopen om een sigaretje te roken. "We hebben nog vier minuutjes, dan gaan we beginnen!" En dat doen ze: exact om 22:00 begint de band aan hun optreden. Karawane is speels, héél speels. De muziek vliegt van de ene ritmesectie naar de andere. Als luisteraar blijf je enorm geboeid luisteren, want je weet niet wat er komen gaat. De band neemt je mee op hun muzikale reis en is overweldigend met hun gitaarpartijen, ritmesecties en melodieuze samenzang.

Karawane is absoluut niet in een hokje te plaatsen, maar is zeker een muzikale verrassing. De bandleden maken het zichzelf alleen wel moeilijk met al die tempowisselingen. Als luisteraar zal je continu aandachtig moeten luisteren, want anders wordt het te verwarrend en is het niet meer te volgen. Daardoor kunnen de nummers minder sterk overkomen, wat ontzettend zonde is. Maar vanavond krijgt de band overduidelijk alle aandacht van het publiek. Iedereen is blijven kijken tot het einde en halverwege het optreden stroomde de zaak steeds verder vol. Ze maken van de gelegenheid gebruik en vertellen vol trots dat hun album in oktober op Excelsior Records uitgebracht gaat worden. Hopelijk gaan we van hen nog veel meer horen.

Rondé

De band waar veel Groningers benieuwd naar zijn vanavond is toch wel Rondé. Zangeres Rikki Borgelt moest een paar maanden geleden geopereerd worden aan haar stembanden terwijl de band net lekker op dreef was. De band zit sinds vorig jaar al bij boekingskantoor Agents After All, met nog maar één single op zak. Vele optredens lagen in het verschiet, maar er moesten helaas een aantal afgezegd worden vanwege de operatie. Zo te horen gaat het gelukkig inmiddels weer goed met Rikki. Ze is goed bij stem, maar af en toe zit er wel een ietwat valse noot tussen. Toch is dit niet storend, want met zo’n hese stem mag het af en toe wel wat vuiger.

Rondé is na een paar maanden dus weer terug, en hóe: de band kenmerkt zich met een iets meer elektronische sound dan voorheen en de nummers zijn stuk voor stuk hitgevoelig. De band weet muzikaal iets aangenaams neer te zetten, maar de songteksten zijn nog wel wat te simpel. Teksten als "Together we fall down" en "Run, if it's what you want" missen wat diepgang. Wél weten ze het publiek mee te krijgen. Waar mensen eerst nog trouw blijven aan hun zitplaats, verplaatsen ze zich al snel naar voren als de band hier om vraagt. Ondanks dat het buiten aardig fris is geworden, weten de bandleden het zomergevoel bij het publiek over te brengen. Dit zullen ze ongetwijfeld het komend festivalseizoen nog vaker gaan doen.

East India Youth

Tijdens De Nacht van Kunst & Wetenschap zijn naast nationale artiesten, ook internationale artiesten te bewonderen. In de Minerva sluit East India Youth af. Er mag gerust gezegd worden dat William Doyle – hij is het enige bandlid – een muzikaal wonderkind is. Hij is vorig jaar zelfs genomineerd voor de prestigieuze Mercury Prize, met zijn album Total Strife Forever. En dat terwijl hij destijds nog maar 23 jaar oud was. In zijn eentje weet hij een ontzettend volle indie-electro sound neer te zetten. Met enkel een basgitaar om z’n nek en omringd door elektronica verrast hij het publiek. Waar iedereen in het begin van zijn set nog op de trappen zit, wordt er naarmate het optreden vordert steeds meer gedanst.

Er is geen twijfel over mogelijk dat East India Youth een logische keuze is voor dit festival. Hij staat enorm gehypnotiseerd zijn muziek te maken en gaat hier volledig in op. Soms lijkt het wel alsof hij niet eens door heeft dat hij voor een publiek staat te spelen. Het publiek staat vrolijk te dansen op zijn nummers en na elk nummer klinkt een luid applaus, waardoor William even uit zijn trance lijkt te verdwijnen en met een grote glimlach dit applaus in ontvangst neemt. Ook van deze fantastische Engelsman gaan we zeker nog veel horen. Een perfecte afsluiter van wederom een mooie Nacht.