From the Garden Festival 2015: ontwapenende muziek in een zomerse setting

Sfeer is het sleutelwoord bij gezellig tuinfestival

Tekst: Jan van der Meulen Foto's: Matthijs Quaijtaal en Bob de Vries ,

Zondag 31 mei vindt het From the Garden Festival plaats. Tijdens deze middag vertonen diverse singer-songwriters hun kunsten op de manier die het best bij hen past: in intieme settings in de buitenlucht. Diverse inwoners van het pittoreske Groningse dorp Wildervank stellen hun ruime tuinen voor artiesten en publiek beschikbaar. Het huwelijk tussen artiesten en locatie blijkt goed, op momenten enkel gehinderd door het matige weer.

Het betreden van het festivalterrein waar From the Garden plaatsvindt gaat bijna onopgemerkt. Na het passeren van een enkel dranghekje bevindt men zich in een schitterende straat met een kanaaltje in het midden en aan weerszijden grote villa’s. Het blijkt een uitstekend decor voor dit zomerse evenement. Achter één van de huizen, in de zogenaamde Kleurentuin, verschijnt Tim Knol ten tonele. Waarschijnlijk is hij ook meteen de grootste naam van het festival en dit schemert door in zijn uiterst relaxte optreden. Knol heeft overduidelijk al heel vaak op de planken gestaan en babbelt zich uiterst ontspannen door zijn set heen. De meeste nummers leidt hij in met een korte anekdote. Knol weet hiermee de lachers op zijn hand te krijgen en dit alles geeft het optreden de sfeer van een privéconcert.

Even later maakt het Catalaans-Nederlandse talent Max Meser zijn opwachting in de al even mooie naastliggende tuin. Mesers carrière in Nederland staat nog in de kinderschoenen, maar zijn boeking blijkt een schot in de roos. De musicus blijkt over een bijzondere stem te beschikken die sterk aan Jake Bugg doet denken. Muzikaal is het lekker vlot en gevariëerd, met hier en daar een mondharmonica of kazoo die voor de nodige afwisseling zorgt. Een fijn optreden dat nieuwsgierig maakt naar wat deze jongen de muziekwereld nog gaat brengen.

Na een korte pauze, waarin het publiek de kans krijgt zich even met een speciaal voor deze gelegenheid gebrouwen lentebiertje in het gras neer te vleien, mag Gronings countrymeisje Sascha Elisah het podium betreden. Ze zingt mooi, met een karakteristieke countrysnik die nooit ver weg is. Helaas werken de omstandigheden vandaag niet erg mee voor Elisah. Ze is net ziek geweest en het begint wat harder te waaien en zelfs zachtjes te regenen. Het volume van haar muziek is niet heel hoog en verdrinkt een beetje in het geruis van de bomen en de regen.

Rachel Sermanni heeft aanvankelijk last van hetzelfde probleem. Haar volume is laag en ze is hierdoor niet erg goed hoorbaar. Gelukkig heeft het buitje dat tijdens haar optreden valt een positief effect: ze vraagt het publiek om zo dicht mogelijk om haar heen te gaan staan om zo onder de tent waarin ze speelt droog te kunnen blijven. Omdat iedereen nu zo op elkaar gepakt staat, komt de ontwapenende stem van Sermanni veel beter tot zijn recht. Met een mooie cover van folkklassieker Dream A Little Dream Of Me weet ze het publiek zelfs nog tot meefluiten te bewegen. Een sterk optreden.

Tot slot staat er nog een optreden van Parker op het programma. Er is echter, waarschijnlijk door het slechte weer, amper publiek aanwezig. Helaas moet gezegd worden dat dit publiek niet heel veel mist. De mannen zijn met een voltallige band en hier en daar mag er zelfs nog een gitaarsolo bewonderd worden, maar de muziek mist de nodige climaxen en kabbelt hierdoor wat voort. De band speelt niet slecht of vals, maar echt spannend wordt het nergens. Daarmee is het festival alweer afgelopen en kan teruggekeken worden op een aangenaam klein festival waar muziek en aankleding erg goed op elkaar aansluiten. Zo is een heel ontspannen sfeer gecreeërd. De setting en leuke vondsten in het programma maken van dit evenement iets bijzonders. Het is jammer dat men het zomerweer was vergeten te boeken, maar laten we, aangezien From the Garden zeker voor herhaling vatbaar is, wat dat betreft zeggen: volgend jaar beter!