Noisia Invites Festival 2015

Heel bass-liefhebbend Europa komt samen voor eerste editie

Tekst: Lotte van Es en André Eggens Foto's: André Eggens ,

Vol trots presenteert Noisia vandaag de volgende stap op haar alsmaar hoger wordende ladder van onvergetelijke feesten; een eigen festival. Een soort festival wat in Groningen, en misschien wel in heel Europa, tot nog toe ontbrak. Op Noisia Invites Festival staat bass-muziek centraal, en wel in de meest diverse zin van het begrip. De met veel zorg en toewijding samengestelde line-up reikt van lokaal, tot landelijk, tot internationaal en draagt een uitzonderlijke verscheidenheid aan genres in zich. Tel hierbij het aangename zomerse briesje bij op et voilà, een mooie eerste editie is gegarandeerd. 3voor12 groningen was erbij en deed verslag.

Het festivalterrein bevindt zich op het Ebbingekwartier en dit blijkt om te beginnen de ideale locatie. Met twee podia is het niet te groot en niet te klein, en ook nog eens op steenworp afstand van Simplon waar de afterparty plaatsvindt. Wanneer het terrein zich om 15.00 opent is het nog rustig, de stilte voor de storm, zo u wilt. Maar hadden we anders verwacht? Nee. Drum-'n-basspubliek arriveert pas laat, en gaat tot nog veel later door. Zo hoort dat.

ZES

Hierdoor staat de tweede act op de Mainstage, ZES, nog voor een wat karige groep zijn ding te doen. Een beetje een vreemde vogel op het eerste gezicht, met een masker voor en een gitaar op de rug (die hij vervolgens amper gebruikt). Maar fijne muziek is het wel. De futuristische beats en melancholische melodieën zijn perfect om de middag mee te beginnen. Wel staat het mysterieuze imago wat hij wil uitstralen ontzettend in contrast met het zonnige weer. ZES komt waarschijnlijk beter tot z'n recht rond een uurtje of zes 's ochtends, in een donkere club.

Sofie Letitre

Verrassing van de dag is de act die ZES opvolgt, Sofie Letitre. Als enige vrouw op het programma springt de oorspronkelijk Groningse psychologe er meteen uit. Haar prachtige stem en verschijning, in combinatie met lekkere live beats van haar band maken het een ware toevoeging aan de line-up. Sofie Letitre laat ons zien hoe breed het bass-spectrum kan zijn, en laat dit nou net de hele insteek van het festival zijn. De onzekerheid die af en toe nog in haar ogen te bespeuren is, is dus nergens voor nodig.

Jameszoo

Wanneer het terrein wat voller loopt is het de beurt aan Jameszoo. Van deze Bossche artiest kun je eigenlijk van alles verwachten; de ene keer neemt hij een live-band mee en de volgende dag kan hij zomaar weer alleen staan. Dit laatste is op NIF het geval en hierdoor is het geheel niet zo indrukwekkend. Zijn set is weinig vernieuwend of experimenteel en daarmee blijft hij als DJ tussen alle producers op dit festival toch wat achter. Ook het publiek heeft dit door en vertoeft haar tijd liever bij Ordure en later Ivy Lab.

Posij

Opvallend is dat gedurende de dag Stage 2 eigenlijk veel drukker bezocht wordt dan de Mainstage. Ook als Posij hier zijn plek inneemt staat het bij hem beduidend voller dan aan de andere kant. Zou het zijn omdat men de mede-Groninger een hart onder de riem wil steken? Nee, want het publiek op NIF komt letterlijk uit alle hoeken van het continent. Van Zweden tot Spanje en van IJsland tot Turkije; de echte drum-'n-bassfan is afgereisd naar 't hoge noorden vandaag.

Posij, die toch een beetje wordt gezien als 'het kleine broertje van', heeft deze positie vandaag voorgoed van zich af weten te schudden. Het broertje is volwassen geworden en dat zie je niet alleen aan zijn snor. Er ligt puik nieuw materiaal op tafel en de Groninger voelt zich meer dan thuis op het podium. De muzikale en gesproken grapjes kan het publiek goed waarderen en maken het optreden tot één van de hoogtepunten van de dag.

Dope D.O.D.

Dope D.O.D. is vandaag misschien een beetje de vreemde eend in de bijt als enige hiphopact op het festival. Maar dat maakt het publiek blijkbaar niet uit, want dat staat in grote getale voor het podium. En terecht, want ondanks dat het geluid niet optimaal is zetten ze een strakke show neer. Het is de eerste keer in Groningen zonder de onlangs gestopte Dopey Rotten. En helaas voor hem redden ze het prima met z'n tweeën. Er springt nu wel iemand van hun entourage rond op het podium, maar wat daar de toegevoegde waarde van moet zijn wordt niet duidelijk. Met alleen gekke contactlenzen kom je er natuurlijk niet...

Ed Rush & Optical

Ed Rush & Optical maken al bijna twintig jaar samen muziek en hun album Wormhole uit 1998 is een echte drum-'n-bass klassieker. Ze zijn dan ook ongetwijfeld een inspiratiebron geweest voor Noisia. Helaas dateert hun laatste optreden in Groningen alweer van een paar jaar geleden, dus een goede keuze om ze voor vandaag te programmeren. Ed Rush en Optical hebben het duidelijk naar hun zin en het publiek ook. Er ontstaat al vrij snel een moshpit en er komt zelfs nog een wall of death voorbij. Dit tot groot genoegen van de heren. Ze draaien een set gortdroge, harde drum-'n-bass en laten zien dat ze nog altijd tot de top van het genre behoren.

Camo & Krooked ft. Youthstar

De sfeer op NIF is er eentje om over naar huis te schrijven. Bass-liefhebbers zijn van heinde en verre komen opdraven en genieten dan ook met volle teugen van de muziek. Dit maakt dat er absoluut geen ruimte meer overblijft voor onrust of gezeik. Zo hard en duister als de muziek af en toe kan zijn, zo zachtaardig en relaxt is het publiek. Doordat het ook niet verschrikkelijk druk is op deze eerste editie heb je tevens zat ruimte om te dansen zoals je zelf gepast acht (lees: uitbundig) en hoef je nergens in de rij te staan. Naarmate de zon daalt, verwijden de pupillen en gaat het festival een veelbelovende nacht in.

Een van de headliners van het festival is Camo & Krooked ft. Youthstar. In vergelijking met de rest van de line-up één van de meest 'mainstream' acts van het festival. Vanuit drum-'n-bass wordt er door Camo en Krooked net iets meer aansluiting gezocht bij populaire genres als trap en house. Dit is niet voor iedereen weggelegd, maar biedt wederom een verbreding in de line-up die zeker te waarderen is. Daarbij warmen ze het publiek goed op voor de klapper van de avond: Noisia.

Noisia

De vraag moet bij de heren ongetwijfeld voorbij zijn gekomen: hoe kun je je eigen festival nou het beste afsluiten? Je wilt jezelf niet al te veel over het ego strelen door hier meteen jezelf neer te zetten. Maar in deze timeslot een andere act plaatsen werd lastig, want iemand na Noisia het podium laten beklimmen is simpelweg oneerlijk.

Noisia blaast vanavond namelijk alles wat los en vast zit weg, en bezorgt de Groningse aardkorst trillingen waar de schaal van Richter u tegen zegt. Iedereen gaat volledig uit z'n dak, publiek én artiesten. De jongens van Noisia kijken stralend als trotse moeders over hun festival uit. Achter hen staan de andere artiesten als één grote familie, mee te genieten van een geslaagde dag. De set van Noisia mag niet langer dan een uur duren, maar is zorgvuldig samengesteld. Er wordt afgesloten met een remix van Pendulums Voodoo People en voor degenen die nog energie over hebben is er natuurlijk de after.

Nagenieten en doorgaan

Voor de liefhebber is de afterparty in Simplon er zeker een om niet te missen. Hier staan Zazu, Critical Sound System (Mefjus, Kasra en Ivy Lab), The Upbeats, Noisia zelf en eigenlijk iedere artiest die overdag op het Ebbingekwartier stond, de nacht naar een ongekend niveau te boksen. Want vanaf een uurtje of vier doet zich iets redelijk unieks voor: een stuk of twintig bass-helden staan allemaal back-to-back in de grote zaal. Iets wat alleen Noisia voor elkaar kan krijgen.