ESNS15: Bus Sessions met Oes

Oes zingt, springt en swingt al rijdend door de stad

Tekst: Jan van der Meulen Foto's: Jan Westerhof ,

In diverse lijnbussen in en rond de stad brengen verschillende acts deze week hun nummers ten gehore ter gelegenheid van Grunnsonic. In lijn 15 naar Zernike mag swingende zangeres Oes laten zien wat ze in huis heeft.

Het is koud op het centraal station, maar Oes en haar bandleden lijken de zomer vandaag mee te hebben genomen. Op het perron wordt er al gelachen en gretig op de instrumenten gespeeld: het drietal heeft er zin in. Waar ze normaal aantreedt met een negenkoppige band achter zich, houdt Oes het hier bij een gitarist en een saxofoniste als muzikale ondersteuning.

Aanvankelijk is de bus op een enkeling na leeg. Zonde, want Oes brengt een aantal uitstekende nummers ten gehore, speciaal aangepast op de geringe bezetting waarmee ze vandaag speelt. Gaandeweg stromen de reizigers binnen en wordt het nog een aardig drukke boel. Voor Oes en haar bandleden lijkt het niet uit te maken: het plezier waarmee ze spelen spat er van het begin tot eind vanaf. Dit plezier werkt aanstekelijk, want de aanwezige busreizigers geven desgevraagd aan erg te genieten van het verrassende optreden.

Aan de studio-opnames van Oes’ eerste twee singles, Plastic en Jazzpolitie-cover Liefdesliedjes, is een flinke scheut reggae toegevoegd, maar om de versies die ze vandaag ten gehore brengt hangt een zweem van soul en jazz. Knap is dan ook het nummer Stalker, dat gezongen wordt over de akkoorden van jazz-evergreen Blue Bossa. Oes is goed bij stem en vlot in haar praatjes. Ook haar band mag er zijn: het tweetal speelt strak en swingend tegelijk en weet in de schommelende bus een fijne, funky sound neer te zetten.

Na een krappe drie kwartier arriveert de bus weer op het hoofdstation en is Oes door haar nummers heen. Zelf vond ze het erg leuk om te doen, al voelt ze zich naar eigen zeggen nog beter thuis op een podium met haar voltallige band. Gezien de charismatische show die zich in de bus ontvouwde kan dit alleen maar als zeer veelbelovend opgevat worden. Over Oes is het laatste woord nog niet gesproken.