Weliswaar geen volle bak, maar het is gezellig druk in de bovenbar van Simplon. Een DJ heeft er zijn intrek genomen en legt zijn vinylcollectie plaat voor plaat op de draaitafels die voor hem staan. Een mengeling van rockabilly, psychobilly en rock-’n-roll om in de stemming te komen. Zijn buurman voor de avond is de zingende barbier Bigsby. Getooid met getrimd kapsel en lange baard nodigt hij de aanwezigen uit om hun coupe door hem onder handen te laten nemen. Een enkeling waagt de stap en is even later geknipt voor de concertzaal. De organisatie levert daarmee een prima decor voor een themafeestje.
Geijkt
De spits wordt afgebeten door Hammeroidz uit het Friese Workum. Met staande bas en hollow body gitaar voldoen de heren aan het standaardbeeld van de psychobillyband, ook omdat op de hoofden van zowel de zanger/bassist als de gitarist een puike kuif prijkt. Op het repertoire valt niets aan te merken, de band tapt rechtstreeks uit het psychobilly vaatje: rock-’n-roll en hillbilly vermengd met punkrock. Ook tekstueel voldoet het aan de verwachtingen: seksuele interactie met het vrouwelijk geslacht of het gebrek daaraan en krankzinnigheid. Pretentieuzer is het niet. Kortom: alle ingrediënten voor een fijne set. Desondanks hebben de jongens moeite om de zaal voor zich te winnen.
Toegegeven, de band opent het bal en het Groninger publiek staat volgens bestendig gebruik ver van het podium. Dat maakt het er niet eenvoudiger op. Wat opvalt is dat de energie op het podium uitblijft. De zanger/bassist staat alleen in zijn pogingen om er wat van te maken, van zijn mat ogende bandleden moet hij het niet hebben. Wanneer tussen de nummers door de aandacht van de frontman verslapt, vallen stiltes van weifeling. Dat is jammer, want het genre leent zich bij uitstek voor actieve waanzin op en voor de bühne.