De serieuze Groningse muziekliefhebber kent Wolvon inmiddels gelukkig wel. Het harige drietal zorgt met redelijk minimale middelen voor maximale impact. De gitaar staat zo afgesteld dat er constant een gruizige en gierende herrie uitkomt, terwijl de bas en drums de binnen een nummer vaak variërende ritmes strak aanhouden.
De avond staat in het teken van hun net uitgebrachte cassette Notice/Cymbals. Uitgebracht op Subroutine, net als hun vorige EP’s en de debuutplaat. Opnieuw staan er nummers op die in eerste instantie melodie ontberen, maar na een paar luisterbeurten steeds meer schoonheid tonen. De zang is beter te verstaan en ook live hebben ze deze harder afgesteld. Zo komt er meer lucht en variatie in de set, iets wat bij vorige optredens wel eens miste. De stillere momenten waarin de ijle zang van Ike de Zeeuw domineert, maken de impact van de hardere passages mogelijk nog groter. Wolvon laat zien nog steeds te groeien en voegt aan zijn inmiddels indrukwekkende discografie weer een zeer goed hoofdstuk toe. De paar schoonheidsfoutjes en missers tijdens dit optreden doen daar niks aan af.
Die Nerven geven op de valreep één van de beste concerten van het jaar
Wolvon groeit door tot uitstekende (live)band
Ze sloopten eerder al de Vera kelderbar, en stonden afgelopen jaar op Eurosonic. Toch lijken Die Nerven nu pas echt aan een zegetocht door het land begonnen. Vanavond in Vera openen ze hun minitour door Nederland zeer indrukwekkend. Lokale helden Wolvon doen er als openers niet veel voor onder.
Op de een of andere manier houden wij in Nederland niet zo van Duitse bands. Ja, Rammstein met zijn semi-komische metal-act gaat er nog wel in, maar verder is het voornamelijk de elektronische muziek uit het buurland die hier aanslaat. Die Nerven laten met hun retestrakke, oud-maar-toch-nieuw aanvoelende, manisch energieke post-punk vanavond horen in ieder geval de potentie te hebben om een geliefde band in het clubcircuit te worden. De Duitse teksten zijn - zeker voor de wat minder taalvirtuoze bezoekers - live misschien niet echt verstaanbaar, maar dat neemt gelukkig niks weg van de impact die het drietal weet te maken. Want niet alleen de Duitse studenten op de voorste rij, ook de rest van de stevig gevulde zaal weet Die Nerven zeer op prijs te stellen.
Steeds meer mensen ontdekken Die Nerven. Logisch ook als je hoort hoe goed deze jongens zijn geworden. Na vier albums in vier jaar, de ene nog beter dan de andere, worden ze door meerdere Nederlandse podia als hoofdact geboekt. Na het horen van het eerste nummer, Die Unschuld In Person, is een groot gedeelte van het publiek al verkocht. Dit openingsnummer van hun laatste plaat Out heeft dan ook bijna alles in zich wat Die Nerven zo goed maakt. Speelse afwisseling tussen hard en zacht, een fantastische opbouw met post-rockachtige uitbarsting en een refrein dat in Duitse schreeuwstand nog eens extra lekker klinkt. De drie weten als uitstekende muzikanten bovendien het maximale uit hun instrumenten te halen, en daarmee een knappe dynamiek in de nummers aan te brengen. Ander hoogtepunt is Barfuß Durch Die Scherben, dat de wat naargeestige songtitel zeker eer aan doet. Het baslijntje is fantastisch en klinkt zelfs wat funky, maar wanneer de drums en gitaar erbij komen, ontstaat een zeer intens nummer.
Al snel is er een kleine moshpit gaande op de voorste rijen, iets wat de bandleden zelf blijkbaar niet zo leuk vinden. De drummer kijkt boos en zegt er wat van, maar als je zo goed speelt als zij doen kun je niet anders verwachten. Ietwat vreemd is het ook als ze midden in een nummer stoppen en iedereen tot stilte manen. Wanneer iemand wat schreeuwt volgt een middelvinger terug. Het sorteert wel effect, want als ze eenmaal weer beginnen met spelen, gaat het pas echt los in Vera. Een toegift blijft uiteraard niet uit en is uiteindelijk twee nummers lang, nadat de drummer en gitarist eerst ruzie maken over het wel of niet spelen van het tweede nummer. Ach, het zijn ook wel weer dit soort charmante missers die het verder steengoede concert van Die Nerven op de valreep tot een van de meest memorabele van het jaar maken.