#NZON14 Kovacs past perfect in idyllische setting Noorderzon

Kou heeft weinig invloed op de bezoekers van het festival

Tekst: Sannette de Groes Foto's: Jan Westerhof ,

De uit Eindhoven afkomstige Sharon Kovacs is de afgelopen twee jaar bezig geweest met het opnemen van haar debuutalbum, samen met producer Oscar Holleman (Within Temptation, Krezip). Dit jaar heeft ze getekend bij Warner Music Duitsland. Het album staat gepland voor eind 2014, en in mei van dit jaar verscheen de EP ‘My Love’. Haar ster is rijzende. Het geluid van de 24-jarige zangeres doet denken aan Shirley Bassey en de muziekstijl heeft veel weg van het recentere Lana del Rey. Op 23 augustus is ze de main act op podium Het Dok, ondersteund door haar band The Strangers.

Vandaag blijkt weer een regenachtige dag te zijn: het Noorderplantsoen is veranderd in een modderige plek vol plassen. Toch schrikt het de mensen zeker niet af en is het park afgeladen met bezoekers. Bij aanvang van het concert is het nagenoeg droog en staan de sterren aan de hemel. Wanneer de eerste tonen klinken, wordt de aandacht van het publiek direct naar het podium getrokken. Kovacs verschijnt op het podium, met haar inmiddels trade mark Eskimo muts, die vanaf een afstand lijkt op een afro. Doordat het geluid niet erg hard uitversterkt is, kunnen bezoekers gewoon gesprekken met elkaar voeren. Hierdoor gaat in eerste instantie niet alle aandacht uit naar de act. Toch weet Kovacs' donkere, mysterieuze stem de aandacht steeds meer naar het podium te krijgen.

Kovacs wordt vergezeld door een complete band, The Strangers, inlcusief een violiste. Elk nummer zit stampvol met samples, waardoor het geheel erg vol klinkt. Deze samples zetten een bepaalde sfeer neer die in combinatie met het stemgeluid van Sharon Kovacs zo nu en dan ook doen denken aan Amy Winehouse of Selah Sue. Het eerste gedeelte van de set bestaat uit rustige luisternummers met een vleugje blues. De elektronische elementen vullen de stem van zangeres Sharon goed aan. Kovacs lijkt perfect in deze setting te passen en al snel blijkt dat de stem van de zangeres mooi over de vijver klinkt, en alle bezoekers bereikt en raakt.

Muzikaal gezien valt er weinig op te merken. Begeleidende band The Strangers speelt strak en Sharon zingt vol passie. Er is weinig interactie met het publiek, maar dit komt voornamelijk door het feit dat er een vijver tussen het mooi verlichte podium en het publiek zit. Na een aantal nummers komt er dan eindelijk een begroeting van zangeres Sharon, waarin ze haar bewondering voor het prachtige podium uitspreekt. Hierna komen er een aantal uptempo nummers voorbij die ervoor zorgen dat de gesprekken gestaakt worden.

Al klinkt de muziek door het gebruik van de vele samples erg vol, een echte blazerssectie zou niet misplaatst zijn en het geheel afmaken. Het gros van de bezoekers lijkt te bestaan uit mensen die voor de gezelligheid zijn gekomen. Hier en daar zijn er ook echte fans te vinden tussen de menigte. Het laatste nummer is My Love, van de gelijknamige EP, en trekt de aandacht van iedereen. Kovacs is een veelbelovende band die tijdens Noorderzon goed heeft kunnen laten zien en horen wat het in huis heeft.