#NZON14 Bells of Youth haalt alles uit de kast tijdens een levendig concert

Vrolijke alternatieve pop laat de planken van podium Plataan trillen

Tekst: Nina Knaack Foto's: Harold Zijp ,

Vijf Brabantse meiden kwamen dit voorjaar met een debuutalbum, en wat voor één! Boy is een volwassen plaat die zorgde voor veel aandacht en boekingen. Zo ook op Noorderzon, waar de vriendinnen een zomer geleden ook al stonden. “Vorig jaar stonden we ook al in dit plantsoen, maar toen keken we uit op het water. Dit is veel leuker, want mensen zijn leuker dan water.” Het zijn zelfs veel mensen waar de muzikanten op kunnen uitkijken. En daarnaast volledig kunnen inpakken.

Vol beweging

“Dit is misschien wel het tofste bandje dat hier staat dit jaar.” Zo kondigt programmeur Wouter (Wishfulmusic) de band Bells of Youth aan. De vijf dames lijken deze belofte meteen al waar te maken door vol enthousiasme het podium op te stappen. Dit zijn onmiskenbaar echte podiumbeesten. Vanaf de eerste minuut zit het optreden vol beweging. Ze beginnen met het eerste nummer van hun plaat, die gelijk aangeeft hoe divers de muziek van de meiden is. A capella zang wordt afgewisseld met stevige drum en harde gitaren. Lieve folkliedjes krijgen onverwachts een rauw rock ‘n roll randje. Het is te zien dat de dames plezier beleven in muziek maken, en te horen dat ze daarbij ook nog eens op detail letten.

Stevige trillingen

De echt verfijnde details zijn echter vooral op de plaat te horen, en komen niet altijd even goed over tijdens het optreden. Dat is gelukkig nauwelijks merkbaar, en de toestroom aan publiek wordt er bepaald niet minder op. Van alle kanten, en zelfs achterom, komen mensen op het vrolijke geluid van Bells of Youth af. Ook een microfoon die te zacht staat mag geen roet in het eten gooien. Het concert wordt zowaar na elk nummer beter en dynamischer. Het optreden is helemaal af als een grijzende man in zijn zwarte winterjas de meest soepele dansmoves voor het podium maakt en alle luisteraars mee beginnen te stampen op de beat. De planken rondom podium Plataan zijn aan het trillen, en het publiek geniet.

Natuurtalenten

De vijf vriendinnen genieten ook. Als afsluiting van podium Plataan voor deze vrijdagavond trekken ze alles uit de kast. Het publiek wordt gevraagd mee te zingen, de frontvrouw stapt van het podium af en loopt het publiek in en een herkenbare cover komt ook aan bod. De meiden doen daarbij niks af aan Roxy Music en zingen als levenswijze personen over de liefde. Als de nieuwe single Physical volgt, is de liefde overgeslagen in lust. De overgang tussen nummers gaat vloeiend en trekt de luisteraar meteen weer mee in het volgende verhaal. Iedereen hangt aan de lippen van deze mooie dames, die allemaal hun unieke stem laten horen. Het optreden lijkt zo natuurlijk te gaan dat het moeilijk te geloven is hoe jong de band is. De vijf meiden zijn natuurtalenten: het lijkt alsof ze nooit iets anders hebben gedaan dan optreden. Dit is inderdaad misschien wel het tofste bandje dat op podium Plataan staat dit jaar.