View For A Day wint finale Rode Oortjes Festival

Tekst & foto's: Jan Westerhof ,

De avond begon met een optreden van Chadstone gevolgd door Animal Antics, Bruckenbauer, View for a Day, Luna Q, Stuart Mavis en als toegift de winnaar van vorig jaar: The Thightropes. Het eerste optreden begon rond de klok van 20:00 uur. Wellicht iets te vroeg omdat naarmate de avond vorderde er pas meer publiek binnendruppelde. Iedere band mocht in 20 minuten zijn kunnen op de planken leggen. Een avond met bevlogen bands aangemoedigd door hun eigen, uit alle noordelijke windstreken mee gereisde publiek.

Iedere band ging met zijn toegewezen twintig minuten gewaagder om dan de andere. De verschillen waren daar, maar dit mocht de sfeer van de avond niet drukken. Het publiek heeft mooie optredens meegemaakt en goede muzikanten en zangers gezien en gehoord.

De jury was niet unaniem en liet op zich wachten. Dit vond het publiek niet erg. Ze werden getrakteerd op twee extra nummers van de winnaar van vorig jaar, The Tightropes. Deze legde een sterk optreden op de planken waaruit bleek dat ze zich terecht de winnaar van vorig jaar mochten noemen. Ze hebben zich het laatste jaar ook sterk ontwikkeld en op mooie podia’s gestaan zoals Eurosonic Noorderslag 2013 en bij 3FM. Zo zie je maar waar het Rode Oortjes Festival je o.a kan brengen.

De jury werd aangekondigd door stal spreekmeester Ricardo, de jury hield zich kort in zijn beoordelingen omwille van de tijd. Chadstone: een gewaagde set. Animal Antics: strakke ritme sessies. Bruckenbauer: een indrukwekkende set. Luna Q: goede muzikale band. Stuart Mavis: een soepele frisse band.

View for a Day werd uiteindelijk als winnaar uitgeroepen. Waarom? Aldus de jury: niet alleen omdat ze een uitstekende ritmesectie hebben, ook niet omdat ze een van de beste basgitaristen van Groningen hebben. Maar vooral om de composities en de verrassende bruggetjes tussen coupletten en refrein. Was er er dan niet op aan te merken? Jawel, de band mag iets minder "netjes" spelen en componeren, meer lef tonen en risico's nemen. En de zanger die over een niet onaangenaam stemgeluid beschikt, zou met een klein beetje meer zangtechnische vaardigheden zijn geluid sterk kunnen verbeteren.