Pekelpop: georganiseerd voor lokaal en regionaal talent door echte muziekliefhebbers

“De huiskamerconcerten worden goed bezocht”

Tekst & Foto's: Robin Eggens ,

Sinds oktober 2011 timmert de stichting Pekelpop hard aan de weg om de popmuziek en popcultuur in de regio te promoten en stimuleren. De stichting Pekelpop organiseert huiskamerconcerten waar regionaal talent een podium krijgt om hun muziek ten gehore te brengen. Daarnaast vindt elk jaar in oktober het festival Stropop plaats in het dorpshuis, De Snikke in Oude Pekela, met een avondvullend programma met regionale acts.

Er is veel gebeurd bij Pekelpop sinds de laatste keer dat 3voor12 groningen op bezoek was bij een huiskamerconcert van de stichting. Het toen nieuwe initiatief heeft zich ondertussen ontwikkeld tot een begrip in de gemeente Pekela en omstreken. Stichting Pekelpop heeft het voor elkaar gekregen om sponsoren aan te trekken. Verder hebben ze een waarderingssubsidie ontvangen vanuit de gemeente Pekela voor hun activiteiten.

Door het opstappen van de voorzitter, Henk Hensen, zijn er organisatorisch een paar dingen veranderd en bestaat de organisatie uit een achtkoppig bestuur. De nieuwe voorzitter, Arthur Vroomans, vertelt over de activiteiten die Pekelpop organiseert om de popmuziek- en cultuur weer leven in te blazen. Vroomans geeft aan dat “in deze regio vooral piratenmuziek populair is.” Dit maakt het moeilijker om steun te krijgen bij de gemeente Pekela. Ondanks dat is het enthousiasme groot binnen het bestuur, dat zichzelf “een stelletje jonge honden” noemt. Met plezier organiseren ze deze activiteiten en ze zijn trots op wat ze hebben neergezet in anderhalf jaar tijd. Ondertussen beschikken ze over een vaste groep bezoekers die bij zoveel mogelijk van deze concerten aanwezig is. “De huiskamerconcerten worden goed bezocht, elke keer zijn er rond de 30 mensen.”

Sinds oktober 2011 organiseert Pekelpop één keer per maand een huiskamerconcert bij iemand in de huiskamer. Deze vinden plaats op de zondag van 15:00 tot 17:00. Het doel van de huiskamerconcerten is om regionaal talent een podium te bieden. Er worden acts geprogrammeerd uit allemaal verschillende muziekstijlen. Bekende voorbeelden hiervan zijn de band Town Of Saints, singer-songwriter Gerhardt Heusinkveld en Groningse zanger en liedjesschrijver Edwin Jongedijk. Het succes van Pekelpop zit hem in de laagdrempelige manier waarop deze huiskamerconcerten worden gepresenteerd aan het publiek. Er zijn geen kosten verbonden aan het bezoeken van de huiskamerconcerten en de kosten voor consumpties zijn laag gehouden. Het kan daarmee worden gezien als een uitstekende mogelijkheid om wat muziek in de saaie zondag te brengen. Door de afwisseling in zowel het muziekaanbod als de locaties wordt het spannend gehouden voor de bezoekers. Zo is het elke keer maar weer afwachten waar je terecht komt.

Voor Pekelpop is de maand juni een speciale maand. In deze maand pakt de organisatie uit met elke zondag een huiskamerconcert. Het eerste concert van deze concertreeks werd verzorgd door Mr Richard, die een bijna volledige akoestische show weg gaf aan de bezoekers van Pekelpop.

Op 9 juni stond Jeff Hayman op het programma van de huiskamerconcertenreeks. Door de goede weervoorspelling en een te kleine woonkamer werd dit huiskamerconcert omgetoverd tot een tuinconcert. Met tuinstoelen en matjes op het gras kon het publiek zich op zijn gemak maken. Er was hoogstens af en toe een wolkje voor de zon, waardoor er het ideale weer was voor een concert als dit. Naast een volledige geluidsinstallatie en zijn gitaar had Jeff Hayman zijn persoonlijke tuinstoel. Tijdens het optreden wilde de hond in de tuin van de buren graag meedoen met het optreden en blaft gezellig mee. Achter in de tuin konden de toeschouwers voor een euro iets te drinken kopen en worden de voorbereidingen getroffen voor broodjes hamburger.

Jeff Hayman komt oorspronkelijk uit Australië en is voor de liefde naar Stadskanaal verhuisd. Hij vertelde het romantische verhaal dat hij opeens een email had gekregen van een meisje. Ze raakten aan de praat. Uiteindelijk is Jeff met haar getrouwd en hebben ze een zoontje. Naast zijn werk als technicus is Jeff singer-songwriter. Zijn diverse repertoire bestaat uit eigen nummers over uiteenlopende onderwerpen, bijvoorbeeld een nummer om te stoppen met roken en een paar covers. Hij speelde up-tempo nummers als het funky Sir Chameleon tot rustige gevoelige nummers als Off The Floor. Jeff Hayman eindigde zijn optreden met een cover van Pearl Jam's Black. Na afloop van het optreden bleven mensen hangen om na te praten of om te genieten van een broodje hamburger. Dat het een succes was bleek toen Jeff Hayman erachter kwam dat hij te weinig cd’s had meegenomen, omdat bijna iedereen een cd wilde hebben voor de verzameling. Kortom, een muzikale middag met heerlijk weer in Oude Pekela.

Komende twee zondagen nog geen plannen? Voor de maand juni zijn er nog twee kansen om een huiskamerconcert van Pekelpop bij te wonen. Op 23 juni speelt Ratsmodee. De afsluitende act van de reeks huiskamerconcerten op 30 juni is nog een verassing!