Tennis laat diepe psychedelische house en techno horen bij Parody

Paradigm laat weer fraai visitekaartje achter

Johanz Westerman ,

Nog niet iedereen wist de weg te vinden naar Parody in Paradigm, waar Tennis imponeerde met zijn benadering van diepe house en techno. Hun gemis, de aanwezigen beleefden een gloedvolle avond. Tennis’ muziek kan oneindig doorgaan en hij hield dan ook niet op.

Bij Paradigm zijn ze bezig een aantal feestconcepten op te starten. Eén hiervan is Parody, met als resident de Leeuwarder dj Malbetrieb. Hier wordt vooral diepe house en techno gebracht, al vindt Malbetrieb het lastig om te benoemen wat het precies moet zijn. ‘Men moet vooral zichzelf niet te serieus nemen’, herhaalt hij als je het hem vraagt.

Afgelopen zaterdag vond de tweede aflevering plaats, met een hoofdrol voor de Berlijnse Italiaan Tennis, tevens eigenaar van het Life and Death label, dat muziek uitbrengt van onder anderen zijn Berlijns Italiaanse vrienden Tale of Us. Tennis nam de hoofdrol met verve waar. Hij ging maar door en Malbetrieb hield hem niet tegen, ten koste van zijn eigen draaitijd.

Op zich was het wellicht niet gek geweest om na drie uur Tennis even wat energie uit een ander vaatje te tappen, maar anderzijds was de sfeer die hij wist neer te zetten zo bijzonder dat het ook niet op hoefde te houden. Psychedelische jaren zestig invloeden, diepe funky bassen en hypnotische arpeggio’s, maar ook mooie gedragen vocalen en soms gekkere uitstapjes, zoals Paris Hilton van Mu. Tijd niet meer gehoord. Je wordt vervoerd met loops in een soms lange opbouw zonder four to the floors, waardoor het besef van tijd steeds meer verdwijnt. Het is muziek die je tot in de vroege uurtjes en de ochtend kunt ervaren op plekken als de Panorama Bar van Berghain, waar hij regelmatig draait.

Tennis speelde vroeger in Indie bandjes en dat is terug te horen. Sommige nummers hebben nog vaag wat structuren als in popliedjes en er komt ook wat pop in de remix voorbij,  zoals zijn fraaie bewerking (met Tale of Us) van Fink’s Make It Good. Hij draait een aantal oudere platen maar ook frisse nieuwe dingen, zoals de aanstormende underground hit van Tale Of Us Another Earth of de überhippe DJ Koze Mix van Herbert’s It’s Only. Het publiek reageert enthousiast bij de eerste tonen. Dit zijn duidelijk liefhebbers die op de hoogte zijn. Daarvan wisten wellicht nog niet genoeg de weg naar deze tweede Parody avond te vinden, maar zij die er waren hebben een hele mooie warme sfeer mogen ervaren. De muziek van Tennis is als de heater die voor hem neer wordt gezet. Het is de muziek van licht en warmte, een kampvuur in een koude nacht.