Wende Snijders experimenteert en schittert in Vera Wende Snijders experimenteert en schittert in Vera

Met haar nieuwe album etaleert ze opnieuw haar klasse

, Tekst: Daan van Boxtel

Wende Snijders experimenteert en schittert in Vera

Met haar nieuwe album etaleert ze opnieuw haar klasse

Tekst: Daan van Boxtel ,

Alleskunner Wende Snijders vertolkte donderdagavond in een uitverkochte Vera voor het eerst de liedjes van haar nieuwste cd. Het album Last Resistance komt volgende maand uit en met de korte clubtour Last Resistance – The naked sessions geeft ze alvast een voorproefje. Bekend geworden dankzij schitterende vertolkingen van Franse chansons, bracht Snijders in 2009 haar eerste Engelstalige cd uit. Na tal van prijzen gewonnen te hebben, blijft ze experimenteren met haar muziek. In een Duitse studio heeft ze de liedjes letterlijk uitgekleed tot de essentie. Met de wetenschap dat ze een geweldige performer is, belooft dat veel goeds voor deze avond.

"Toen ik hier binnenkwam, vroegen ze wie ik was." Wende kan erom lachen. Haar blonde coupe heeft ze ingeruild voor een donkere haarkleur. "Mijn haar is anders, net als mijn nieuwe plaat," licht ze toe. Voor het uitspreken van deze woorden heeft ze het publiek getrakteerd op een dik uur vol fantastische, experimentele muziek. Hierbij weet zij iedereen het gehele concert te boeien.

Zonder voorprogramma komt de zangeres om precies kwart over negen het podium op. Gewapend met alleen een elektrische gitaar en haar krachtige stem, opent ze haar optreden. Niets warmdraaien, Wende staat er meteen. Bij het derde nummer komen haar muzikanten in beeld: een gitarist en een bassist staan haar bij. Zij zingt I am nude in front of you; het komt over alsof ze het spannend vindt om zichzelf bloot te geven met haar nieuwe plaat. De liedjes zijn teruggebracht tot de kern, maar zijn ook experimenteel door de toevoeging van elektronische muziek.

De belichting bestaat uit twee schijnwerpers, een spotlight en een aantal tl-buizen die schuin ten opzichte van elkaar geplaatst zijn. Ook hier is sprake van weinig opsmuk: het draait om de muziek. Wende is niet vies van een statement. Ze vertelt een verhaal met haar liedjes en soms geeft ze een aanwijzing vooraf. "Charles Taylor, genocide" en "Dominique Strauss-Kahn, verkrachting," zijn wat losse woorden die ze het publiek inslingert, waarop een lied volgt. De koningin krijgt ook kort aandacht.

In het midden van de set gaan haar mede-muzikanten het toneel weer af. Achter de piano speelt Wende een aantal liedjes. Alles is even krachtig, vernieuwend en meeslepend. De twee heren komen terug. Hierbij lijkt het alsof er een ode wordt gebracht aan hun tijd in de studio's. Haar plaat heeft Wende opgenomen in Berlijn, haar eerste internationale samenwerking. Berlin all over again is wat uit de boxen klinkt. Ze lacht voortdurend naar haar bandleden terwijl ze met zijn drieën naast elkaar dit lied, dat zelfs richting rauwere rock gaat, spelen.

Wende is een echt podiumdier. Ze is zelfverzekerd, enthousiast, gedreven en heeft zichtbaar plezier in het optreden. Ze daagt het publiek uit om te reageren en zoekt bewust de interactie. Maar wat wil je: ze heeft een geweldige stem, ze haalt elke noot vol overtuiging en lijkt met het grootste gemak van ingetogen te gaan naar uitbundig en omgekeerd.

Of de muziek van Wende Snijders nu wel of niet jouw smaak is, het staat buiten kijf dat deze vrouw een groot artiest is. Ze durft grenzen over te gaan en daardoor te vernieuwen. Ze loopt zomaar het risico om in de prijzen te gaan vallen met Last Resistance. Hopelijk is er nog wat ruimte over in de goed gevulde prijzenkast.

Tags

nu op 3voor12