Orlando: dynamische show met mooie blazers

Band betoverend met combinatie van energie en kwetsbaarheid

Tekst: Marieke Polman Foto's: Jan Westerhof ,

Hoewel er volgens frontvrouw Tessa Douwstra niets boven Groningen gaat, weet haar band Orlando muzikale landschappen te creëren die toch ook zeker niet de minste zijn. De sfeervolle blazerarrangementen geven de band een bijzondere sound. Als onderdeel van de clubtour stond Orlando donderdagavond in jazzcafé De Spieghel.

Sinds de deelname aan Popronde 2012 gaat het hard met Orlando. De band deed een 3 On Stage sessie op Eurosonic Noorderslag, presenteerde debuutplaat The Early Warning Company in een uitverkocht Paradiso en speelde de single Show Me Where The Bullets Go in De Wereld Draait Door. Ook waren er al verschillende 3FM-bezoekjes en was de band te zien in Avro’s Toppop3. Hoog tijd dus voor een clubtour.

Karakteristiek voor Orlando zijn de drie koperblazers. De toevoeging van trompet, hoorn en trombone maken dat deze band zich echt onderscheidt van de vele anderen. Een juiste keuze dus van singer-songwriter Tessa, die het idee voor Orlando ooit ontwikkelde vanuit het zogenaamde ‘Wilde Blazersplan’. Door de harmonieën die traditioneel door een piano worden gespeeld te arrangeren voor blaasinstrumenten, ontstaat een band met een geluid dat je niet vaak hoort. En dat is nou precies het sterke punt van deze formatie.

Behalve zangeres Tessa en de blazers bestaat Orlando uit een drummer, bassist en gitarist die de zangeres regelmatig bijvallen met muzikale koortjes. Vooral de hoge zanglijnen van de bassist vormen hierbij een fijne toevoeging. Deze sterke samenzang, Tessa’s warme, maar tegelijkertijd ook breekbare stem en de sfeervolle blazerarrangementen maken elk liedje tot een muzikaal landschap waar je als luisteraar volledig in verdwijnt.

Zowel de gehele set als de afzonderlijke nummers kennen een sterke dynamiek. De afwisseling tussen melancholische luisterliedjes en meer dansbare songs is precies goed, al lijkt geen nummer te eindigen zoals het is begonnen. Liedjes als het prachtige Jam Karet gaan van heel klein met een gestage opbouw naar heel groot, om vervolgens plots weer heel klein te eindigen. Dit houdt de muziek spannend en maakt dat het publiek heel geboeid blijft luisteren.

Naast nummers van het album (waaronder pareltjes als Put Me On The Lightbox en Three Cheers For You) speelt de band ook enkele nieuwe songs. Eén daarvan is A Day Without You, dat Orlando vorige week binnen zestig minuten wist te schrijven voor de 1uurservice van het 3FM-programma XNoizz. De titel werd aangeleverd door luisteraar Koen uit Groningen. Hij verzocht om een liedje voor zijn vriendin die aan de andere kant van het land woont. Leuk is dat Koen ook naar het concert is gekomen en door Tessa naar voren wordt gehaald. Zo kan ze ‘zijn’ liedje live voor hem spelen.

Tessa zelf heeft een bijzonder warm stemgeluid. Net als haar liedjes schakelt ze zonder moeite van heel klein en kwetsbaar naar uithalen waar je u tegen zegt. De muziek van Orlando doet je wegdromen naar schilderachtige bestemmingen. Zonde eigenlijk, dat wegdromen, want van deze muzikale formatie wil je geen seconde missen.