Desert Dead Cops presenteert debuutsingle You've Got Wheels

Beatfolk met een vleugje rock 'n roll

Tekst: Daan van Boxtel Foto's: André Eggens ,

Lokaal talent krijgt elke donderdagavond de kans om zich te laten zien tijdens Simplon UP. Desert Dead Cops maakte van deze gelegenheid gebruik om de nieuwe single You've Got Wheels te presenteren. De heren staan altijd garant voor een feestje en dat was deze keer niet anders. In dat kader was de keuze voor Orange Skyline als support act een uitstekende.

De avond wordt geopend door de jonge Groningers van Orange Skyline. Ze omschrijven hun muziekstijl als postpunkrevival en de associaties die je daarbij krijgt zijn niet ver te zoeken. Denk daarbij alleen al aan het kapsel van de zanger en de zwarte skinny jeans van alle bandleden. Geïnspireerd door bands als Oasis en The Libertines, is ook de vergelijking met The Kooks en The Strokes een logische.

De jongens staan geen moment stil tijdens hun optreden. De zanger en de gitarist zoeken elkaar regelmatig op, waarbij de bassist nog weleens vergeten wordt. Qua zang is het niet altijd overtuigend, maar is dat niet zo bij heel veel punkbands? De liedjes blijven plakken en het energieke spel van het viertal is aanstekelijk. Orange Skyline heeft erg veel potentie en het is vooral de gitarist die zijn talent met enkele solo’s demonstreert. Het is niet voor niets dat deze band is doorgedrongen tot de finale van de POPgroningen Talent Award 2013.

Een jaar geleden stond de hoofdact van vanavond in diezelfde finale. Helaas voor de heren hebben ze die niet weten te winnen. De naam Desert Dead Cops werd echter wel gevestigd en een aantal grote optredens, waaronder op Eurosonic/Noorderslag, volgde. In februari hebben zanger/gitarist Erik Mey, gitarist René Grasdijk, bassist Anne Venema en drummer Koen Deelder hun eerste single You've Got Wheels opgenomen.

Desert Dead Cops heeft een enorme uitstraling. Het plezier druipt er vanaf en vooral gitarist René is in voor een grapje. Dit slaat al snel over op het publiek. Tientallen mensen hebben zich verzameld in het bovenzaaltje van Simplon en zonder al te veel moeite krijgen de muzikanten iedereen mee in hun enthousiasme. Het valt op dat een aantal Groningse bands het erg goed met elkaar kunnen vinden. Tussen het springende publiek bevinden zich bandleden van Orange Skyline en The Tightropes.

De muziek is vrolijk, strak en vooral uptempo. In een eerder interview met 3voor12 groningen gaven ze aan binnen het genre van de beatfolk te vallen, een zelfverzonnen term voor een mix van beatmuziek en folk. Tegenwoordig zijn daar duidelijke invloeden van rock 'n roll aan toe te voegen. In You've Got Wheels is het laatste terug te horen met baslijntjes typisch voor dat genre. Het maakt de variatie in het optreden wat groter, anders zou het teveel van hetzelfde worden.

Desalniettemin levert Desert Dead Cops een puik optreden af. Het creëren van een danssfeertje kun je aan deze heren wel overlaten. De gitaren van de punkers van Orange Skyline vormden een fijne opwarmer waardoor het voor de hoofdact niets meer was dan de aandacht van het publiek vasthouden. Geslaagde missie, geslaagde avond.