Sharon Jones strooit liefde en energie over De Oosterpoort

Soulzangeres maakt elke belofte waar

Tekst: Karst Jaarsma ,

Afgelopen weekend viel er bijna niet te ontkomen aan de lovende verhalen over soulzangeres Sharon Jones op Pinkpop. Het levensverhaal van de zangeres is inmiddels ook welbekend. Vanaf jonge leeftijd probeerde ze het te maken in de muziekindustrie, maar trof wegens gebrekkige looks overal een dichte deur aan. Waar normale mensen op hun 56-jarige leeftijd alleen nog maar een verleden hebben breekt Sharon, ondersteund door de fabuleuze Dap-Kings, in een keer door. Na Pinkpop weggeblazen te hebben, doet zij twee dagen later de kleine zaal van De Oosterpoort aan.

Als voorprogramma is vanavond het gezelschap rond Kris Berry opgetrommeld. De band speelt heerlijke zomerse jazz. Begeleid door een contrabas, gitaar en trompet brengt de zangeres haar nummers die aangenaam in het gehoor liggen. Vooral de trompetklanken doen vergeten dat het na een warm pinksterweekend weer aan het afkoelen is.

Zoals het een echte soulband beaamt, wordt er langzaam naar de komst van de grote zangeres toegewerkt. Eerst speelt de band zelf een instrumentaal stukje muziek en vervolgens mogen de dames van de achtergrondzang ieder een nummer zingen. De opzwepende stem van de gitarist weet daarmee de stemming al goed neer te zetten.

Met een gospelachtige intro loopt Sharon Jones het podium op tijdens het uptempo He Said I Can. De vrouw oogt als een moeder die de hele dag op de veranda doorbrengt. Zodra ze haar vocalen echter op vol gas zet blijkt de verbazing dat ze nooit eerder doorgebroken is alleen maar groter. Met het grootste gemak leidt ze de retestrak spelende band door een knallende setlist.

Wanneer Jones een aantal dames uit de zaal op het podium uitnodigt weet ze de regie dusdanig in de hand te houden dat de verwachte chaos uitblijft. De band zit het gehele optreden op de seconde gelijk met de bewegingen van de zangeres. Of ze nu met haar heup een stukje tikt of een toespraak verder wil uitbouwen, de muzikanten voelen de zangeres haarscherp aan.

Tussendoor gooit Jones haar energie alle kanten uit. Het toch al opzwepende New Shoes blijkt extra kracht in zich te hebben als Jones haar heupen uitbundig schudt. Tijdens de toegift geeft Sharon Jones les in de klassieke soul danspassen en blijkt ze echt alle kanten op te kunnen bewegen.

Daarnaast draait het uiteraard gewoon om de fabuleus zingende zangeres. Dat zat helemaal puik. Zelfs het moment van zelfpromotie waarbij ze zingt dat ze na afloop van het optreden bij de merchandise staat om meer liefde uit te delen, klinkt applaus-waardig. Tijdens een cover van het nummer van Gladys Knight Do You Really Want To Know is het duidelijk. Hier staat de soulsensatie van deze generatie! Met daarachter een band die muzikaal zo sterk in elkaar steekt kan het niet anders dan dat ze snel terug komt om de grote zaal te vullen.