Bevrijdingsfestival Groningen: Honor your Local Heroes

Line-up local heroes podium meer dan de moeite waard

Tekst: Douwe Numan ,

Bevrijdingsfestival Groningen heeft verspreid over zes podia weer één van de beste programmeringen van bevrijdingsfestival Nederland staan. Met acts als dEUS, The Kyteman Orchestra, Band of Skulls, Gers Pardoel, Ben Howard en Skip&Die zit er voor menigeen wel weer een aansprekende naam tussen. Maar ook qua lokale acts staat er een boeiende en diverse programmering die een bezoek meer dan waard is.

Het Local Heroes podium voorziet het Bevrijdingsfestival van negen lokale helden uit compleet verschillende genres. Singer-songwriter, dance, rock, folk, pop; het passeert allemaal de revue. Daarbij is het semi-Groningse Audio Adam misschien wel de bekendste act. De band is al een paar jaar hard aan de weg aan het timmeren, met resultaat. Optredens in het hele land, live optredens op de radio en uitgeroepen tot 3FM Serious Talent. Mocht je ze nog niet live gezien hebben, dit is je kans.

De country en folk invloeden komen van Sascha Elisah en Town of Saints. Sascha Elisah bracht een jaar door in Nashville en kwam met de Nashville country sound terug naar Nederland. Een jonge, talentvolle singer-songwriter die eind augustus in de Melkweg staat tijdens de Sena Performers POPnl Award. Daarnaast treedt Town of Saints op als Gronings-Fins duo. Zij brengen akoestische folk punk. Als straatartiesten van oorsprong zijn het rasechte performers.

Eisenhower en Elle Alpha bevochten elkaar onlangs nog in de finale van de POPgroningen Talent Award, waarbij Elle Alpha er nipt en enigszins onverwacht met de prijs vandoor ging. Beide bands zullen zich zaterdag ongetwijfeld weer van hun beste kant laten zien. Beoordeel zelf waar je voorkeur naar uitgaat. Het betreft in ieder geval twee van de beste opkomende acts die Groningen op dit moment te bieden heeft.

Daarnaast maken de lokale helden Svetkoff Lamps, Earth Control, Wolvon en Drum ‘N Bassie hun opwachting. Svetkoff Lamps bracht onlangs het album Meshes uit op 10” vinyl, dat gevierd werd in Vera. Wolvon is een relatieve nieuwkomer als band; als organisatoren achter Lepel Concerts kennen we ze al langer. Vandaag dus zelf op het podium.

Ook op andere podia zijn lokale helden te vinden. Zo staat bijvoorbeeld Inge van Calkar op Podium Noord en is Roberto Tan in de Urban Area te vinden. Tommy Ebben opent met zijn Smalltown Villains dit jaar zelfs de main stage. Maar voor opkomende, talentvolle en louter lokale acts moet je dus bij het Local Heroes podium zijn. Ga er langs en honor your Local Heroes!

Local Heroes
12:00 – 12:30 uur    Sascha Elisah
13:00 – 13:30 uur    Town of Saints