Unieke avond met My Morning Jacket

Fans bepalen de setlist

Foto's: Harold Zijp ,

My Morning Jacket introduceerde voor deze tour de zogenaamde "spontaneous curation series"; dat houdt in dat de fans via Twitter mogen bepalen wat er gespeeld wordt. Zo is elke avond spontaan en uniek. Zo ook afgelopen woensdag in de Oosterpoort

Met hun drumgeluid op ijzeren kisten warmt King Dalton het publiek in de kleine zaal in de Oosterpoort op. Daarna is het aan My Morning Jacket om het podium te betreden. Gehuld in een lange jas komt Jim James op. Hij kijkt de zaal in en dan wordt er samen met de rest van de band flink op los geknald. James schudt zijn bos krullen lekker los, terwijl hij zich al headbangend uitleeft op zijn gitaar. De lange jas gaat uit en het publiek kijkt braaf toe hoe My Morning Jacket laat zien wat ze kunnen. Ze zetten een strakke en sterke show neer, spelen het ene nummer na het andere, met volledige concentratie. Het publiek geniet stilletjes van My Morning Jacket's mengeling van rock, country, psychedelica en funk.

Ondanks de  concentratie gaan de heren ook helemaal los op het podium, terwijl slechts een enkeling in de zaal amper zijn hoofd meebeweegt op de muziek. Dan is het tijd voor wat rustigere nummers, zoals Wonderful. Het publiek lijkt nu ook wat losser te zijn geworden en beweegt wat meer op de muziek. James trekt zijn jas over zijn hoofd, die hem tussen de coulissen een nummer te vroeg werd aangereikt door een roadie.

Misschien dat dat aan de setlist ligt, die is tijdens deze tour namelijk elke avond anders, wat toch wat voor verwarring kan zorgen.  Wel is zo is elke avond spontaan en uniek. De dankbare fans worden op het einde nog getrakteerd op een daverende toegift.