Afgelopen weekend hoefde geen Groninger zich binnen blijven te vervelen met de openluchtfestivals Nacht van Kunst en Wetenschap, Gideon Festival en KopjeK Geheime Buitenfeest. Gideon en KopjeK maakten de keuze iets gemakkelijker door de twee te combineren – met een passe partout van de een was gratis entree gegarandeerd bij de ander. Het bleek een gouden combinatie: wie genoeg heeft van punk, rock en reggae loopt iets verder langs de vrijgevochten hippies naar GOA, Drum & Bass Stage en, jawel, het technoviaduct van KopjeK.
Het Geheime Buitenfeest: geluk, genieten en gezien worden
Ogen dicht en handen in de lucht tijdens eerste openluchtfestival KopjeK
Na drie jaar heimelijke nachtelijke binnenfeestjes durfde afgelopen weekend KopjeK zich eindelijk buiten in het daglicht te vertonen met het outdoorfestival Het Geheime Buitenfeest. Hoewel het weer misschien niet helemaal zo was als verwacht, bracht drie dagen lang techno en house iedereen toch in een zomerroes.
De rauwe, afgeragde locatie ademt techno en de graffiti en verscheidene lichtinstallaties dragen goed bij aan de vrolijke, energieke maar vooral ook onderscheidende sfeer. KopjeK blijkt meer dan alleen diepe house en lekkere harde techno: ook het decor en outfits spelen een belangrijke rol. Van meiden gehuld van top tot teen in oranje jumpsuits, jongens met haarbandjes en knalkleurige leggings tot mannen met indianentooien en gasmaskers – bang om op te vallen is men hier zeker niet.
Alle drie de dagen hadden een eigen thema. De vrijdag stond vooral in het teken van (deep) house en techhouse. Net als iedere dag begon het wel heel erg rustig, maar aan het eind van de avond was bij Gokhan & Niels de ruimte onder het viaduct redelijk gevuld.
Zondag sloeg de keiharde techno ons om de oren met Frank Haag, Permutate en later ook bij progressieve namen als Cosmin TRG en Brendon Moeller. De organisatie heeft hiermee haar best gedaan om zoveel mogelijke vernieuwende nationale en internationale dj’s te programmeren. Moeller en Cosmin TRG zijn beroemd onder kenners, maar moeten bij het gros van het technopubliek nog doorbreken.
Het hoogtepunt van het festival werd echter zaterdag bereikt. Dansen op de deephouse van Coco Berlin, stampen met Kid Culture en totaal losgaan bij Kölsch. Kölsch begon gelijk met zijn bekendere nummers aan het begin van de set waardoor de sfeer er meteen al lekker in zat. Daarom werd de menigte ook erg nieuwsgierig wat er dan daarna nog zou komen – en werd niet teleurgesteld. Publiek was niet de enige die er geen genoeg van kon krijgen: Kölsch had de smaak zo hard te pakken dat op een gegeven moment na 12 uur de bewaking ingreep en de stekkers eruit trok, tot groot ongenoegen van Kölsch. Met twee middelvingers naar de bewaking en een diepe verontschuldiging naar het publiek verliet hij onder luid gejuich en gejoel het podium. Een goed voorbeeld van het eenheidsgevoel tussen het publiek en de dj’s – het lijkt of iedereen zich met elkaar verbonden voelt. Een meisje met een lach van oor tot oor roept naar niemand in het algemeen: “Ik heb de tijd van mijn leven.”
Foto's © Knelis