Gideon Festival 2012 - De zaterdag

De zon breekt door

Tekst: Harold Zijp Foto's: Harold Zijp en André Eggens ,

Kwam het Gideon festival 2012 vrijdag misschien wat moeizaam op gang, op zaterdag breekt het zonnetje door en wordt er volop muziek gemaakt en gedanst op verschillende stages. 3voor12/Groningen is er bij en maakt een sfeerverslag.

Het zonnetje prikt voorzichtig door de wolken en de temperaturen lopen langzaam op; de zaterdag nodigt uit tot festivalbezoek. Op het Trashpodium is het Partiboi dat in de vroege middag laat zien dat het uit kan groeien tot een festivalband. Vooral de springerige eurodiscopop liedjes vallen goed.

Op het danceterrein komt de loop er ook langzaam in, de eerste danslustigen wagen zich op het grind en de jassen gaan uit.

Na Partiboi wordt er heftig gepunkrocked op het Trashpodium waar onder andere De Bende (uit Amsterdam) en Mad Idea (uit Groningen) stevig van leer trekken. Hoppah! - ook uit Groningen- laat een mix van hoempa, country en folk horen. Bij alle bands staat er wel een flinke club mensen relaxed te genieten en hier en daar gaat er iemand uit zijn of haar dak. Ook slenteren veel mensen wat rond langs alle kraampjes met veelal alternatieve hapjes en drankjes, al mogen ook de hotdog (met zuurkool!) en de patat niet ontbreken.

Op het grote podium speelt Mansell, ook uit Groningen, dat onlangs een hele mooie (titelloze) plaat afleverde waarin fors wordt teruggegrepen naar gitaarpop uit de jaren '90. Opvallend is dat ze het geluid van de plaat live erg goed neerzetten. Later op de avond zal voormalig rapper Rude Boy met een surfband van onder andere ex Treble Spankers nog een feestje bouwen en zo komt er ook een einde aan dag twee van het Gideon festival.