ESNS12: Feelgood pop van ED trekt volle foyer

Gedreven Ed Struijlaart heeft even nodig om het zelf te beseffen

Richard Hoekstra ,

Ed Struijlaart, de voormalige voorman van Stud Muffins, is een man die niet lang blijft dromen maar alles doet om ze te verwezenlijken. Iemand die zijn huis en werk opgeeft om het te kunnen maken in de muziek moet wel het heilige vuur in zich hebben. Tijdens de vorige editie van Noorderslag zat hij nog op de bank naar het verslag te kijken van het festival. Daar nam hij zich voor om daar ooit ook eens te staan. Nu, een jaar later, is het al zover. Zijn nieuwe 5-koppige band ED speelt hij op het 3FM Serious Ralent stage in de foyer.

CONCERT
ED, Noorderslag, Oosterpoort, 14 januari 2012

MUZIEK
ED speelt feelgood pop met een gevoelig blues randje die onder andere invloeden van Alain Clark laat ho. Zijn debuut CD Head, Heart and Hands bevat elf nummers waarvan Ed Struijlaart zelf zegt dat hij daar wel mee de bühne op durft na een schrijfproces waarin veel leermomenten voorbij kwamen.  De single Face Down is uit sinds afgelopen november en het debuut album staat voor deze maand gepland.
Op Noorderslag kunnen we de nummers alvast live horen.

PLUS
De release van het debuut album mag dan aanstaande zijn, geen enkele van de bandleden heeft gebrek aan ervaring op het podium.  De nummers zijn inderdaad over het algemeen makkelijk toegankelijke popsongs met een bluesrandje in de vorm van een good old Hammond orgel. Ed en zijn gelijknamige band zorgen voor een ontspannen sfeer wat ervoor zorgt dat er meer mensen richting de foyer komen.

MIN
De eerste nummers van het optreden hebben een ernstig 13 in een dozijn gehalte, mede omdat Ed het zelf wat moeilijk lijkt te beseffen dat hij werkelijk op Noorderslag staat. Het keerpunt is het titelnummer van zijn album over zijn vader: Head, Hearts and Hands. Daarna valt er zichtbaar een last van zijn schouder en lijkt hij nu zelf ook volledig van het moment te genieten. Hij maakt zelfs een foto voor op Facebook van het publiek zodat iedereen zichzelf kan taggen. De nummers krijgen in ieder geval meer smoel omdat ze nu aankleed met zijn charisma wat duidelijk eerst ontbrak.

CONCLUSIE
Onderhoudende feelgood pop met hier en daar een serieus randje waaronder een prachtig nummer over zijn vader, die hem liet beseffen dat je je dromen moet waarmaken. Daarmee is ED aardig op weg. Probleem is wel dat de nummers de persoonlijkheid van Ed Struijlaart nodig hebben om te blijven hangen.

CIJFER
7