Triomfantelijke terugkeer We Were Promised Jetpacks

Na Eurosonic vorig jaar keren de Schotten terug naar Vera

Tekst: Wymer Praamstra Foto's: Henk Veenstra ,

De laatste keer dat We Were Promised Jetpacks in Vera speelde hadden ze één album uit en nog niet eens anderhalf jaar ‘echte’ podiumervaring. Inmiddels hebben ze met een sterk tweede album en meerdere tours door Amerika laten zien geen eendagsvlieg te zijn. De terugkeer in Groningen trekt dan ook een volle zaal.

Voor de band uit Schotland speelt is het de taak aan het Nederlandse Coppersky om te laten zien wat ze in huis hebben. Ze mochten eerder in Tivoli in Utrecht al openen voor We Were Promised Jetpacks en maken gezien het enthousiasme en speelplezier optimaal gebruik van de kans om voor een volle zaal te spelen. De nummers zijn niet allemaal even sterk en het is af en toe een beetje te ’groots’ gebracht. De sound en de looks zijn er echter en een potentieel publiek gezien het succes van bands als Kings of Leon en Go Back To The Zoo ook. Coppersky moet echter nog wel een paar stapjes groeien wil het zich bij dat rijtje voegen.

We Were Promised Jetpacks is een redelijke no nonsense band. De vier mannen zien er nogal doordeweeks uit en de zanger zou je met z’n ietwat sullige voorkomen een antiheld kunnen noemen. Dit staat gelukkig de kwaliteit van de band absoluut niet in de weg en door de bekendste nummers als Quite Little Voices en Medicine al aan het begin van de set te spelen is het publiek meteen verkocht. Zanger Adam Thompson heeft een stem waarmee hij alle talentenshow-mietjes er uit zingt en weet door af en toe ver van de microfoon te zingen de impact van zijn stemvolume optimaal te gebruiken. Als dan de gitaren en drums er in knallen is het een overdonderende muur die op het publiek afkomt.

De moeilijk te definiëren muziek kun je nog het best met land- en labelgenoten als The Twilight Sad en Frightened Rabbit vergelijken. Een sfeervolle mengelmoes van post-punk en indie-rock, met af en toe een post-rock opbouw met bijbehorende uitbarstingen en de fantastische stem van Thompson als geheime wapen. En het zijn vooral deze stem met de hardere stukken die van We Were Promised Jetpacks een fantastische band maken. Live komen de op het album wat mindere nummers juist heel goed uit de verf en de aandacht is er makkelijk bij te houden door het opgejaagde tempo van de band. Dat ze na anderhalf uur bezweet afdruipen en geen toegift meer spelen wordt ze vergeven. We Were Promised Jetpacks is een band die live het onderste uit de kan haalt en in Groninger gezien het enthousiasme van het publiek een geweldige terugkeer beleeft.