Paradigm Festival: Gronings evenement van grote allure

Techno in al haar facetten met zonnige (half)buitenpodia en industriële donkere hallen

Tekst: Anne Bouma Foto's: André Eggens ,

Naast de Groninger techno-liefhebber weet ondertussen ook het landelijke publiek club Paradigm op het Euvelgunne-terrein te vinden. Het is bij de eerste editie van Paradigm Festival dan ook goed druk op het terrein, met rond de 3500 bezoekers. Gelukkig zorgt dit nergens voor lange rijen of ondraaglijke drukte. In vrijwel alle zalen maken de artiesten daarnaast de belofte van een goed geslaagde dag waar met diepe, progressieve en soms experimentele techno en house.

Voorzichtig breekt de zon door wanneer de eerste bezoekers rond een uur of één het festivalterrein binnendruppelen. Op de Technootjes Stage, het enige podium dat zich in de open lucht bevindt, verzamelen zich in de zon snel de meeste mensen. Het is echter in de Klopfgeist Zaal waar de eerste acts de meeste indruk maken. Jelle Kuipers weet hier voor een klein publiek een interessante live-set neer te zetten, en Nuno Dos Santos en Malbetrieb spelen om half drie voor het eerst samen live, wat uitdraait op een goede jamsessie.

Lopende over het terrein wordt overigens snel duidelijk dat het verschil met vorig jaar groot is. Toen vond op hetzelfde terrein voor het eerst het Technootjes Festival plaats. De organisatie heeft het terrein weten uit te breiden waardoor er voor de bezoeker meer ruimte is om ergens rustig te zitten. Ook is het aantal activiteiten, stands en zalen aanzienlijk vergroot. Men kan zich bijvoorbeeld verkleden voor een rondvaart op de ‘Dobber Disco’, een sleepboot waarop een Gronings DJ collectief de bezoeker vermaakt met disco, funk, soul en classics uit de jaren negentig.

De ‘Shift’, een nieuwe zaal die tijdens het feest op oudjaarsdag ook al in gebruik werd genomen, is voor vandaag omgetoverd tot een waardige technohal, inclusief Funktion One systeem en goede belichting. Men waant zich hier even op een groot feest zoals Awakenings of GZG. Het is duidelijk dat de organisatie haar pijlen nog meer wil richten op de zwaardere techno, want dit podium neemt, inclusief zwaargewichten als Marcel Fengler, James Ruskin en Sandrien, een belangrijke plaats in op het festival. Het is ook onder de bezoekers een succes, want een groot gedeelte van hen brengt meerdere uren door in deze zaal.

Het grote verschil met veel andere dagfestivals in Nederland wordt ook snel duidelijk in het voordeel van Paradigm Festival. Hoewel het gehele festival op professionele wijze is opgezet, ademt het vanwege de locatie een rauwe, industriële sfeer uit die goed past bij een techno- en housefestival. Ook de DIY-mentaliteit waar Paradigm zo groot mee is geworden is duidelijk bewaard gebleven. Er zijn geen enorme biertenten opgezet, en er lopen geen meisjes van Coca Cola rond en het gehele terrein ziet er een stuk minder gelikt uit dan op veel andere festivals. Hiermee wint Paradigm Festival absoluut op het gebied van unieke uitstraling.

Het is in de Border Community & Amateur Zaal waar de artiesten qua experimenteel geluid de meest indrukwekkende sets neerzetten. Jorn Liefdeshuis laat nogmaals zien waarom hij tot Nederlands meest gevierde talenten behoord, en Mattheis en Duyster geven goed weer waar het jonge Amateur platenlabel met haar geluid heen wil. De samenwerking tussen Amateur en Border Community is overigens een combinatie die zeer goed uitpakt. De sets van de Fairmont en Margot aan het einde van de dag sluiten perfect aan op de rest van de muzikale programmering op dit podium.

Op de Main Stage, gehost door Technootjes, creëren de artiesten het echte festivalgevoel met dansbare en bekende platen bestemd voor grote podia. Magda, de eerste headliner van die dag, zet een gevarieerde set neer met veel house-invloeden, maar zonder af te wijken van haar eigen, minimale sound waarin de baslijnen zo’n belangrijke rol spelen. Ze heeft het publiek direct mee en brengt als eerste artiest van die dag een echt festivalgevoel teweeg. Andreas Bergmann neemt om vijf uur het stokje van haar over en weet op dezelfde wijze het publiek te bespelen.

Matthew Dear heeft eventjes nodig om er in te komen, maar laat met zijn DJ-set duidelijk zien dat hij naast een ongelofelijke interessante producer en live-artiest ook weet hoe hij het publiek in zijn eentje achter de draaitafels moet vermaken. Het is uiteindelijk aan de Zwitserse Deetron om de prachtige festivaldag af te sluiten. Dit doet hij in opperste concentratie, met drie spelers en een draaitafel tegelijkertijd. Het is ook direct de set waarin men direct het populaire house-geluid van de afgelopen tijd kan herkennen. Een aantal platen worden door het enthousiaste publiek meteen herkend, zoals de lekkere zomerhit ‘Inspector Norse’ van Todd Terje. Een zonnige afsluiter van een festivaldag waarop de bezoeker onbezorgd heeft kunnen genieten.