De containersessies op Noorderzon geven al sinds jaar en dag Gronings talent de kans om zich te presenteren tijdens het sprookjesachtige stadsfeest. Hutjemutje in een verduisterde bouwkeet zo dicht bij de artiest staan dat je elkaars baardharen kan tellen. En de eennalaatste dag van Noorderzon is een warme, dus kom maar op met die intieme zweterige containers! Vandaag de beurt aan Zeevonk Records met Vigil; het nieuwe soloproject van Richard Postma. Geen onbekende in de hardere Groningse scene. Zo maakt hij doommetal met Ortega, hardcore/powerviolence met Meditation en is hij medebaas van Tartarus Records. Dit keer geen luide drums en galmende feedback, maar akoestische slowcore. Sombere, spaarzame en vooral langzame nummers dus.

Gelukkig waren we op tijd om kaartjes te scoren. Dat Zeevonk populair is bij muziekliefhebbend Groningen is duidelijk. Het is druk. Zo druk dat er te weinig bankjes in de container staan en een deel van het publiek vooraan op de grond moet zitten. Geen probleem natuurlijk. Uiteindelijk draagt dat alleen maar bij aan de charme van de containersessies.

Richard zit te midden van een halve cirkel van bierbankjes en stoelen enkel met een microfoon en een zwarte akoestische gitaar. Nadat de deuren zijn gesloten en labelbaas Eva Waterbolk een kort introductiepraatje heeft gehouden, klinken de eerste akkoorden en worden er gruizige natuurbeelden geprojecteerd. Mocht je denken dat hier een recht toe recht aan singer-songwriter zit, dan heb je het fout. Het is weliswaar akoestisch (afgezien van een aantal effecten), maar Vigil heeft dezelfde emotionele intensiteit als de meest duistere doom acts. De stukken, waaronder het pas uitgebrachte Lower Fields, kenmerken zich door lange, hypnotische gitaar- en zangpassages. Dan weer is Vigil intiem en zacht, dan weer luid en rusteloos. Het is alsof Postma zijn nummers keer op keer langzaam tot een breekpunt weet te brengen. Wanneer woorden de emotie te kort doen, laat hij het aan zijn gitaar over.

Door de hypnotische nummers en de meeslepende visuals raken we makkelijk in een bubbel. Even vergeten we dat we in een bouwcontainer in het Noorderplantsoen zitten en dat er tien meter verderop luid en vrolijk geborreld wordt. Het is zeldzaam dat een artiest zich zo bloot geeft. Zeker als artiest die zich normaliter enigszins schuil kan houden achter een blazende PA.

Vigil is er één om in de gaten te houden.