Herfst. Het is aanzienlijk kouder, de geur van rottende bladeren komt langzaam op en het Boterdiep glinstert de meeste avonden van de regen. Perfect weer dus om ons een avondje te verstoppen in Simplon UP en weg te dromen bij verlangende folk en melancholische indierock. Vanavond staat de Maltese singer-songwriter Alexandra Alden op de planken en als support heeft ze de Groningse band Desolaas meegenomen. Op papier zijn het elkaars tegenpolen. De een is immer op zoek naar verbondenheid, schoonheid en de natuur; de ander zinkt weg in verdriet, ruzie en de (on)zin van het leven. De rode draad vinden we echter in de verhalen achter de songs en het gedeelde verlangen.

Desolaas

Desolaas

Bij Desolaas staat het samenspel tussen Anne van Slageren en Welmoed Wijma centraal. Het duo speelde eerder in bands als Over The Moon, Raw Moon en Solace I Guess. In Desolaas worden ze bijgestaan door jazzbassist Manon Barendsen en drummer Rense van Slageren. Ze hebben een kersvers album op de plank liggen dat in het najaar zal verschijnen. Ondanks het lange CV van Anne en Welmoed, is het nog maar de tweede keer dat de band in deze formatie op het podium staat. Desolaas trapt dus ook wat rommelig af, maar herpakt zich snel. De liedjes zijn een golvende mix van gitaarmelodieën, laidback monotone zang à la Spinvis en een solide ritmesectie.

Omdat de meeste nummers in midtempo doorkabbelen is er genoeg ruimte om de teksten de boventoon te laten voeren. En dat is nou ook net het meest interessante aan de band. De vergelijking met Spinvis is al een keer gemaak. Net als deze artiest zoekt Desolaas de inspiratie in het monotone dagelijkse leven en alle frustraties die daarbij horen. Ruzies, ongemakkelijke intimiteit, de onzin van het bestaan en de eindeloze sleur die daarbij hoort.

We worden er bijna verdrietig van. Maar dan wel op de beste manier. Depressieve droompop, zou je het kunnen noemen. Ondanks dat is het best een gezellige boel en tussen de nummers door is er genoeg tijd voor een grapje hier en daar. Desolaas herinnert ons even aan de sleur van ons eigen leven, voor we daaraan mogen ontsnappen bij Alexandra.

Alexandra Alden

Meestal staat de de Maltese Alexandra Alden met een band op het podium, maar die heeft ze vandaag even thuis gelaten. Vandaag staat ze enkel met haar stem en een akoestische gitaar haar nummers te vertolken. En het wordt persoonlijk. In haar eigen woorden staat Alexandra vooral op het podium ‘om haar eigen vuile was buiten te hangen.’ Haar liedjes gaan over dromen, het einde van de wereld, de natuur en ongemakkelijke liefdes.

De meeste nummers zijn opgebouwd met dezelfde formule. Zachte tokkelende akkoorden en de zuivere stem, waarmee Alexandra toch een beste hoogte weet te raken, zorgen voor een compleet andere sfeer. Hierbij mag je je ogen dicht doen en even vergeten dat je morgen om 9 uur weer achter hetzelfde grauwgrijze computerscherm moet gaan zitten. We horen verhalen over de Maltese natuur, hebzuchtige miljonairs en liefdes die Alexandra in haar reizende leven heeft gewonnen en verloren. Het ene nummer is pakkender dan het andere. Dat is nou eenmaal de vloek van een akoestische show. Maar de zuiverheid van Alexandra’s stem maakt veel goed en we worden met een warm gevoel terug naar huis gestuurd. Gelukkig is het ook nog eens gestopt met regenen.