Het album waar het vanavond om draait is uitgekomen op Tiny Room Records. Vorig jaar spraken we Jurgen Veenstra (bekend van onder andere Avery Plains, MOAN) nog over de totstandkoming. Vanavond zien we veel van de mensen die aan het album hebben meegewerkt terug op het podium. Naast Veenstra zelf zien we Ruud Slingerland (toetsen) en de gebroeders Arno (drums) en Stefan Breuer (toetsen/gitaar). Verder zien we Wendelmoet Kingma (zang en viool) en Anisa Jasmo met haar zelfgemaakte soundbox.
Meteen is duidelijk dat het optreden ingetogen zal zijn. De muzikanten zitten op stoelen, het geluid is niet overdadig hard en de belichting is rustig en bescheiden. Na een bemoedigend knikje van Veenstra richting Jasmo begint de show met de eerste geluidseffecten die horen bij het nummer Power to the Bees. Jasmo is gaan staan, iedereen blijft verder zitten. Alleen Veenstra valt in met zijn stem en zijn gitaar. Het publiek staat stil, observeert en luistert. Tijdens het optreden is geen gesprek meer in de zaal te horen.
De experimentele lo-fi folkliedjes van wh^rl hebben karakter en diepgang. Op het podium is er concentratie en aandacht voor details. Als tweede nummer speelt de band het wat meer stuwende Tell Me How You Do It. Arno Breuer drumt met precisie en bespeelt tegelijk ook een xylofoontje. Knap! Het geheel is vlekkeloos. We hebben nu al twee mooie hoogtepunten te pakken. Wanneer Veenstra met zijn warme rasp-stem even later bij Lost Between the Notes zingt over “When the music dies” lijkt er ook ergens iets te sterven.
Elk muzikaal detail is belangrijk bij dit optreden. Maar ook elke gelaatsuitdrukking draagt bij aan de totaalbeleving. De muzikanten hebben zelfs ook vaak de ogen gesloten. Veenstra gaat op een gegeven moment staan en gebruikt het podium zelf als instrument: hij stampt in de maat, we voelen de donderslagen door de grote zaal rollen.
Vaak lijkt het, zodra een nummer is afgelopen, dat het publiek bang is om te vroeg te klappen. Of om de betovering te verbreken. De stilte valt keihard op die momenten. De sound van wh^rl raakt hoofden en harten, een draaikolk van karakter en emotie met in het hart daarvan intieme rust. Het optreden is een luisterervaring. Ook bij de muzikanten op het podium. Niet bij elk nummer hoeft iedereen mee te doen namelijk en dan kan er intens mee worden gevoeld.
Elf nummers worden er gespeeld en de set vliegt voorbij, ondanks de regelmatige verstilling. De nummers hebben vaak ook elementen die wat zeer lijken te doen. Zo nu en dan speelt Kingma op haar viool en dan lijkt het net alsof er bewust naar een geluid wordt gezocht dat pijn weet uit te drukken. En bij Turning Reason Into Water benadrukken de geluidseffecten van Jasmo de gekmakende gevoelens, de strijd die je in je hoofd kunt voeren, het mentale krabben op de open wonden. Althans, zo voelt dat aan.
Er wordt afgesloten met Jubilee, tevens de afsluiter van het album. We horen alleen de indringende zang van Veenstra en Kingma, ondersteund door het orgelgeluid van Slingerland. En we zien de overige muzikanten wederom met gesloten ogen. Kortom, het optreden eindigt in schoonheid. Hier gaan we nog vaak aan terug denken.