Simplon heeft donderdagavond twee uiteenlopende acts op het programma staan: de Groningse band Het Kanaal én soloartiest Youki Flu. Het blijkt een bijzondere avond waar de combinatie van deze twee acts niet heel logisch lijkt, misschien wel onbegrijpelijk. De energie en het tempo vliegt alle kanten op, maar er wordt uiteindelijk nog lang gedanst in de bovenzaal.

Youki Flu

Youki Flu (Austėja Žvirblytė) opent de avond in de bovenzaal van Simplon met haar zweverige, psychedelische en complexe geluid. Haar eerste nummer lijkt lang te duren en komt traag op gang. Hoewel alle onderdelen bij elkaar niet per se vals klinken, voelt het toch een beetje geïmproviseerd en ongemakkelijk.

Iets verder in haar optreden valt vooral de baslijn op. Ze speelt die zelf in, naast zang en elektronische geluiden. De baslijn verrast en domineert in de rest van haar show. Het tempo gaat naarmate de tijd vordert aanzienlijk omhoog, de muziek begin iets meer te swingen, blijft nog steeds dromerig, maar krijgt toch wat meer invloeden van pop.

Richting het einde maakt ze aanzienlijk minder gebruik van de vele geluiden en effecten die ze met haar synthesizer creëerde. Dit zorgt voor minder ruis waardoor de muziek op het oor veel puurder klinkt. Vooral door de baslijn en haar zang de overhand te laten nemen komt haar stem veel beter naar voren. Uiteindelijk sluit ze af met iets wat hier lijnrecht tegenover staat. Er gebeurt heel veel. Er komt een extreme echo over haar gezang heen en er worden naast de bas veel elektronische geluiden toegevoegd. Er gebeurt zoveel dat het bijna geen geheel meer lijkt.

Het Kanaal

Het Kanaal - Simplon 2023

Het Kanaal

Na een korte pauze schudt Het Kanaal de zaal meteen wakker. Er wordt afgetrapt met veel energie. Het is een compleet andere wereld in vergelijking met het Youki. De mix van de scheurende gitaren, in combinatie met de saxofoon, drummer én zang van de andere bandleden geven een vol, energiek geluid waar je meteen door wilt bewegen.

Verder zijn er meerdere invloeden te horen in het muziekspel van Het Kanaal. De ietwat klassieke samenstelling van de band met twee gitaren, een zanger, een basgitaar en een drummer wordt mooi aangevuld met Janneke Hoek op de saxofoon. Het doet soms, en zeker in het begin, een beetje denken aan blues, maar juist door de saxofoon ook een klein beetje aan jazz. Ook rock-’n-roll is voelbaar en hoorbaar door het iconische gitaarspel van gitaristen Patrick Hoving en Evert Prummel. Dit laatste bevestigd het publiek door met soortgelijke passen als Elvis Presley mee te dansen op de muziek.

Iets wat Het Kanaal uniek maakt, is de veelzijdigheid van de bandleden. Een aantal bandleden zijn dan ook multi-instrumentaal. Waar Sander Koning aftrapt met het voordragen van poëzie en gezang, pakt hij later zonder moeite de basgitaar of elektrische gitaar op. Ook hebben andere bandleden er geen moeite mee om mee te zingen. Zelfs de drummer wisselt op een gegeven moment zijn drumstokken in voor de microfoon. Wel is het veelal voordragen in plaats van zingen en is het gezang niet altijd even zuiver. Toch lijkt dit vanwege de energie en het volle instrumentale geluid niet veel uit te maken. Het verpest alles behalve de sfeer.

De band verrast ook door poëzie te combineren met een muzikaal spel. Hierin worden de abrupte overgangen in stemgebruik zó goed instrumentaal begeleid dat het vooralsnog als één geheel voelt. Halverwege het concert is het tijd voor het muzikale stripverhaal. Een projectie op een wit rond scherm tonen verschillende tekeningen die samen een verhaal vormen. Dit wordt muzikaal zo goed ondersteund, waardoor je eigenlijk mee op reis wordt genomen. Het voelt en klinkt avontuurlijk, hoopvol, beangstigend en vrolijk. Je wordt meegenomen door het leven van het wezen dat afgebeeld wordt.

Na het muzikale stripverhaal pakken de muzikanten vrijwel meteen de draad weer op met waar ze begonnen waren. Het tempo gaat een aardig stuk omhoog en de scheurende gitaren vliegen je om de oren. Dat Het Kanaal in de smaak valt, is overduidelijk. Na enige tijd vraagt een bandlid hoeveel tijd ze eigenlijk nog hebben, waarop de geluidsman antwoordt “Min twintig minuten!”. Maar zelfs de medewerkers van Simplon schijnen en verder weinig moeite mee te hebben dat het concert ‘een beetje’ uitloopt. Want nadat de bandleden weten hoeveel tijd ze eigenlijk al niet meer hebben, spelen ze toch nog een aantal nummers. En niemand die het erg vindt.

Afsluitend een energieke avond met een hoog tempo en veel variatie in muziek. Toch is de combinatie van Youki Flu en Het Kanaal niet goed te begrijpen. De twee acts staan lijnrecht tegenover elkaar als het gaat om de muziek die ze maken en de sfeer die ze creëren.