Twee jaar geleden verscheen het debuutalbum van muziekduo Cashmyra. Na een periode met veel optredens, mede dankzij de Popronde, was het op dat gebied weer wat rustiger geworden en werd het weer tijd voor nieuw materiaal. Afgelopen week verscheen de intrigerende nieuwe single Los Vast, de voorloper van een nieuwe EP die in februari volgend jaar uit zal komen. Hoog tijd voor een nieuw gesprek om te ontdekken wat we verder nog kunnen verwachten. Zo willen we onder andere weten hoe de nieuwe EP gaat heten. “De titel van de EP? Dat is Privé.”

We spreken beide bandleden van muziekduo Cashmyra: Djai-Mac Wolthof is de drummer en Cashmyra Rozendaal zingt, speelt gitaar, en schrijft de nummers. De samenwerking is tot stand gekomen in maart 2019, vanaf de halve finale van de POPgroningen Talent Award. In 2020 zijn ze samen met producer Harmen Ridderbos de studio ingedoken voor het opnemen van debuutalbum Moreel Verwerpelijk. Die samenwerking is gecontinueerd: er is een nieuwe EP opgenomen. Alles is dus bij het oude gebleven? Nee, dat niet precies. Cashmyra is als act meer tot wasdom gekomen, en het geluidenpalet is uitgebreid. Zoals ook te horen is op de vorige week uitgekomen nieuwe single, Los Vast. Het is een fascinerende track, en laat je niet snel los.

Los Vast

Een poppy nummer is de nieuwe single vooral niet. Cashmyra: “Het is een ballad, maar met wel een beetje harde gitaar. Bovendien heb ik Djai-Mac aan het zingen gezet. En niet zomaar; ik weet van het begin dat we aan het spelen zijn dat hij prima kan zingen. Maar dat hadden we tot nu toe bij opnames geen gebruik van gemaakt. En nu dacht ik zelf hoe vet het zou zijn als hij het refrein zou zingen.” “We hebben daarom expres dit nummer als single gekozen, het is iets nieuws maar tegelijk ook zo herkenbaar Cashmyra.” Djai-Mac: “Dat is ook hoe je eigenlijk de hele nieuwe plaat kunt omschrijven. Ik heb ook het idee dat deze plaat meer van ons tweeën is. Er zitten wat verrassingselementen in maar het blijft ook wel karakteristiek Cashmyra omdat zij natuurlijk nog wel het begin van elke song heeft gemaakt. De basis blijft hetzelfde maar er zijn meer elementen aan toegevoegd.”

Groei

Bij de opname van het album Moreel Verwerpelijk - twee jaar geleden - ging het duo de studio in met ook een aantal liedjes die nog niet helemaal af waren. Cashmyra: “De essentie hadden we toen wel, maar het was er nog niet helemaal. Producer Harmen Ridderbos kreeg bij de opname van ons toen een grote rol omdat we hem vroegen met ons mee te denken. Hij kwam dan ook met oplossingen en suggesties.” 

Voor de nieuwe EP ging het dit keer echter anders. “De liedjes waren voor het grootste gedeelte thuis al geschreven. En toen we desondanks erachter kwamen dat we toch wat vast liepen op bepaalde punten, konden we dit keer helemaal zelf met oplossingen komen.” Djai-Mac: “Dat is zo mooi. Er is onderling vertrouwen. Het is fijn dat je zeker weet dat je er vast wel uit gaat komen op zo’n moment.”

Cashmyra en Djai-Mac lijken trots te zijn op de aankomende nieuwe EP. Djai-Mac: “Ik had het van tevoren al toen Cashmyra met de demo kwam en ik een keer bij haar thuis was om te luisteren naar hoe zij die de nummers akoestisch speelde…” Cashmyra: “...wat ik ook best spannend vond, omdat ik dacht als Djai-Mac dit helemaal niks vindt, dan moet ik weer aan de schrijftafel..” Djai-Mac: “Dat was gelukkig niet zo.” 

“Dit was in de basis al zoveel sterker dan hoe we begonnen aan de vorige plaat,” geeft Cashmyra aan. “Niet dat die vorige plaat nu niks meer waard is. Maar we hebben wel het idee dat we doorontwikkelen, en dat is de enige reden om iets nieuws te willen maken wat mij betreft.”

“Het is fijn dat je zeker weet dat je er vast wel uit gaat komen op zo’n moment”

Het is Privé

Uiteraard willen we meer weten over de nieuwe EP. Djai-Mac: “De EP heeft vijf en een half nummer. Er staat één nummer op dat een halve minuut duurt, net als op de vorige plaat. Dat hebben we erin gehouden. Omdat we dat zelf heel leuk vinden.” Cashmyra: “Wat de titel is van de EP? Dat is Privé.” “Wat ook het grapje zal zijn omdat ik in de eerste aankondiging wilde kunnen zeggen: de titel van de EP is Privé. En dan wachten of het kwartje gaat vallen of niet.” 

Toch is de muziek niet frivool. Bepaalde zinnen zijn duister te noemen. Cashmyra: “Ik wil nog niet teveel kwijt over de inhoud van de nieuwe EP, maar het laatste nummer is een spoken word nummer. Iemand waar we mee samenwerken hoorde dat nummer op een gegeven ogenblik en vond het superheftig: of er geen disclaimer bij moest. Toen dacht ik, wat raar, dat valt toch wel mee?” “Ik ben er zelf soms zo blind voor geworden. Ik zie het het zelf als een soort open zijn over dingen hebben. Ik vergeet soms hoe gevoelig het kan liggen of hoe ongebruikelijk het is wat ik onder woorden breng in een liedje.” Djai-Mac: “Het is niet bedoeld om choquerend te zijn maar door de manier waar Cashmyra schrijft en door haar openheid dingen verwoord, kan het wellicht wat choquerend over komen. Het zijn op zich ook de thema’s die al wat kunnen schuren.”

Cashmyra: “Ik vind zelf heel veel comfort in dat duistere hoekje.” “Ik heb juist het idee dat met wat luchtigheid zwarte thema’s aan te snijden het dat voor mij weer behapbaarder maakt. In plaats van duistere dingen uit de weg te gaan ze te omarmen en te zeggen: dit is ook een kant van het leven.” Daar komt de titel ook vandaan, Privé. De EP is persoonlijker; de teksten liggen meer bij Cashmyra zelf. “Bij Moreel Verwerpelijk kwam het eerste idee van een nummer meer van buiten, iets wat ik zag in een film of wat ik las in een boek. In de uitwerking zat dan weer veel van mijzelf. Maar ik heb het idee dat met deze EP elk nummer veel meer van binnen is gekomen.”

“Ik vind zelf heel veel comfort in dat duistere hoekje”

De zakelijke kant

Cashmyra: “We zijn op dit moment heel erg bezig met de zakelijke kant. Ik heb nu sinds we hebben opgenomen nergens meer in een repetitieruimte gezeten, met gitaarversterkers vol open. Muzikant zijn betekent ook een onderneming hebben. Dat krijg je er gratis bij. Je bent je eigen management, je eigen directie, je eigen PR en je eigen marketing.”  Djai-Mac: “Je bent heel hard aan het werk om er iets van te maken. Uiteindelijk ben jij degene niet die er iets van moet vinden.” “We zijn nu heel erg op zoek naar een boeker. Die wil je heel graag, maar die boeker moet dan eerst wel heel erg overtuigd zijn van je muziek.” “Hetzelfde geldt voor de media. Met ons genre moet je wat meer strijden om van de landelijke media wat aandacht te krijgen.”

Cashmyra: “Media-aandacht moet ook geen doel worden natuurlijk. Het is een middel om de boodschap die in je muziek zit, om daar mensen mee te bereiken. Hemelsblauw van het vorige album is op Radio 2 een paar keer gedraaid. Supertof! Maar of die luisteraars naar onze shows zijn gekomen?” “Aan de andere kant heb je die aandacht wel nodig, om te kunnen zeggen dat je gedraaid bent.” “Eerlijk gezegd is dit wel een kant van het muzikantschap waar ik een beetje mee worstel, omdat ik zelf meer geïnteresseerd ben in de boodschap die ik wil over brengen. Daar kan ik heel triest over doen, maar het is ook hoe het is.” 

Hoe dan ook, juist Privé zou wat meer een breder publiek kunnen gaan aanspreken. “De nieuwe liedjes gaan wat meer richting popmuziek, niet op een vieze manier, maar het is iets melodieuzer. Sommige nummers liggen wat vriendelijker in het gehoor.”  “We blijven daarin echter wat raar om te boeken, we zijn een harde band, maar als je ons naast een echt harde band zet zijn we niet zo’n harde band. En als je het meer in de singer-songwriter en popliedjeshoek zet zijn we juist te hard.”

(Tekst gaat verder onder foto.)

In Groningen

Djai-Mac: “Omdat je uit Groningen komt is het wat harder werken, het duurt wat langer voordat je een goede basis in het land hebt gebouwd.” “De scene hier in Groningen is echter heel goed. Dit is echt een thuis.” Djai-Mac komt oorspronkelijk uit Veendam; Cashmyra woont nu vier en een half jaar In Groningen. “Ik ben twee keer in Groningen geweest en toen ben ik er gaan wonen. Mijn vriendin kreeg hier een baan, en ik was in Utrecht net afgestudeerd. Ik was toen een beetje boos op de wereld, en ik dacht: ik ga eens kijken of het in Groningen ook regent. (Je neemt altijd jezelf mee.) Maar het is een heel fijne plek. Toen ik in Utrecht in de scene zat was ik een heel stuk minder ontwikkeld; ik had alleen een solo EP om mijn naam staan, maar ik heb wel heel erg het gevoel dat het in Groningen een zachte landing was, dat er onderling veel minder strijd is.” 

Djai-Mac: “Je bent ook best snel POPgroningen Talent Award houder geworden.” Cashmyra: “Ik kwam hier in maart of april 2018, en in december begon het traject. En sinds maart 2019 spelen wij samen.” Djai-Mac: “Bij de halve finale van de Talent Award speelden we voor het eerst samen. Dat was eigenlijk een hilarisch.. eh.. invalmoment.”  “Ik werd door Cashmyra’s coach van de POPgroningen Talent Award gebeld met het verhaal dat hier iemand uit Utrecht was die met spoed een drummer nodig had. Een week voor het optreden hebben we twee keer geoefend, of misschien wel slechts één keer. En toen hebben we die halve finale gespeeld in Simplon.” Cashmyra: “Vervolgens dacht ik dat het ook leuk was om samen die finale te doen.” Djai-Mac is daarna niet meer vertrokken.

“We hebben eigenlijk zo’n geluk gehad dat we elkaar zijn tegengekomen. Omdat het zo muzikaal klikt en persoonlijk maar ook op zakelijk gebied. En af en toe vergeet ik dat hij zo’n goede drummer is. Dan kom ik bijvoorbeeld met een liedje aan en dan zeg ik ‘kleur maar in’. En dan hoor ik het terug op de opname en dan hoor ik een dingetje, zo’n specifiek Djai-Mac dingetje, en dan denk ik: dat had ik echt niet zelf kunnen bedenken.”