Op dinsdagavond wordt de Grote Zaal van Vera zoals zo vaak omgebouwd tot een bioscoopzaal: een scherm dat halverwege de concertzaal naar beneden hangt, poefs op de grond op de eerste rang en een flinke rij stoelen daarachter – iets meer dan toegestaan van de brandweer. Toch is het geen gewone filmavond voor Vera Zienema. De zaal is namelijk afgeladen met liefhebbers van zwart-wit films, en op deze avond worden deze films begeleid door live muziek.
Een evenement als dit zie je niet vaak. Un Chien Andalou en La Coquile et le Clergyman – twee Franse surrealistische films uit de late jaren ’20 van de vorige eeuw – worden begeleid door Julia Bekker (bekend van o.a. OOO en POTGROND) en Hugo Heinen (alias atoomclub). In de tijd van de stomme film was het heel gebruikelijk dat er een orkest bij de vertoning aanwezig was, toch was deze avond niet als vanouds.
Het staat buiten kijf dat Julia Bekker en Hugo Heinen moderne muzikanten zijn. Hun opstelling bestaat uit een mengelmoes van oude en nieuwe instrumenten: keyboard, elektrische gitaar, saxofoon, drumstel, et cetera. Daarnaast gaan ze ook heel modern met hun instrumentarium om; er wordt continu out of the box gedacht. Een drumstok werd gebruikt om de gitaar te bespelen, een saxofoon werd gebruikt als percussie en op een gegeven moment worden Julia’s hakken zelfs als muziekinstrument ingezet.