Ook in mei zaten veel Groningse artiesten, ondanks de coronacrisis, niet stil. In allerlei genres verschenen er weer nieuwe singles, waarvan deze story er met een korte beschrijving een paar uitlicht.

Douwe Doorduin | We Lie/Sleep

Op 21 mei bracht oud bandlid van The Black Cult Douwe Doorduin de dubbelsingle We Lie/Sleep uit. De twee liedjes, die de Groningse solo-artiest zelf opnam, produceerde en uitbracht, zijn volgens hemzelf de beste die hij tot nu toe schreef. Met slechts een gitaar en een drumcomputer laat Douwe nieuwe, vrolijke popnummers met een toegankelijke, eigenzinnige indiesound horen. Het Indian Askin-achtige openingsnummer We Lie heeft net zoveel pit als de opvolger Sleep, die lijkt te gaan over het niet los kunnen laten van een liefde uit het verleden. Echter vertelt Douwe in het interview dat wij laatst met hem hadden dat die betekenis wat anders ligt.  Al met al een uitgave die goed weergeeft wat Douwe momenteel doormaakt, en prettig wegluistert bij eigenlijk alles wat je uit verveling ook maar doet.

Mark Roggebrood | Bang voor een Gangbang (Corona Song)

Eerder dit jaar bracht de Groningse rapper Mark Roggebrood al een nieuwe single uit, genaad Blije Hond. Op 28 april kwam daar de coronasong Bang Voor Een Gangbang bij. In het liedje zingt Roggebrood op humoristische wijze over sociaal isolement in de coronacrisis van nu, wat hem goed uitkomt omdat hij al sinds zijn kinderjaren bang is voor grote groepen mensen. Nu hij op straat alle ruimte heeft, is er geen sprake meer van de daarmee gepaard gaande dreiging van gangbangs. Het liedje is minder spannend, melodieus of adrem dan bijvoorbeeld Schreeuw Het Van De Berg, maar wel lekker eigentijds en ook weer helemaal Roggebrood. Bovendien kunnen we in tijden van crisis best een dosis vrolijkheid gebruiken.

Never Been To Berlin | Freedom

Sinds begin mei is de nieuwe single Freedom van Never Been To Berlin te horen op Spotify. Het duo Goya Buitenhuis en Sander Kaatee laat op deze tweede track van hun repetoire een eentoniger geluid ten op zichte van de eerdere single Addict horen. Het nummer doet in het begin van de mix vooral aan gabbermuziek denken, en klinkt halverwege ineens eerder als techno dan dromerige indiepop. In het liedje zingt het duo over een eenzame wereld, over het leven dat een feestje is en over samen sterk blijven. De act brengt dit jaar nog meer singles uit.

Perfect Storm | How It Ends

De nieuwe, zeskoppige rockband met Groningse roots Perfect Storm bracht eind april z’n eerste single How It Ends uit. Een melodieuze, meeslepende rocksong met dualistische vocalen. De eerste klap is een daalder waard en met deze introductie windt de band er geen doekjes om. Het meer dan negen minuten durende liedje neemt je mee op een avontuurlijke reis langs een dynamisch rocklandschap, voorzien van spetterende gitaarsolo’s en strakke drumpartijen. De ervaring van de bandleden in andere muzikale settings spat er vanaf. Het debuutalbum No Air ligt al klaar voor uitgave en deze eerste kennismaking met de band maakt je als luisteraar zeker nieuwsgierig naar de rest van de tracks.

Ziffels | Ziffels

De vijf heren van de band Ziffels zijn de zestig al gepasseerd, maar dat weerhield hen er alsnog niet van om na een mislukte poging enkele jaren terug om in mei met de plaat Ziffels op de proppen te komen. De rustig voortkabbelende popmuziek op de in eigen beheer uitgebrachte elpee ligt prettig in het gehoor en klinkt een stuk minder heftig dan het in 1987 uitgebrachte Penny Black, waarmee de band furore maakte in de Nederlandse popscene. Van de negen nummers tellende nieuwe plaat klinken niet alle tracks even spannend; The War That Ended Peace doet bijvoorbeeld wat saai aan. De tweede, melodieuze track Lexicon Of Cool maakt dat met de vaart van een Dire Straitsnummer echter weer goed. De ‘Beatles van de jaren tachtig’ laten met een volwassen sound op Ziffels in elk geval horen dat ze het zingen en schrijven van degelijke tunes, die makkelijk meezingen, na dertig jaar nog niet verleerd zijn.