Het is de zesde dag van Noorderzon. Het elfdaagse festival is net over de helft als er drie mannen en een vrouw met oranje hesjes aan en bouwvakkershelmen op verschijnen bij Podium Plataan. Het collectief heeft de aandacht van het publiek, dat nieuwsgierig toekijkt.

Gelukkig komen ze de boel niet afbreken. Ze nemen plaats achter de instrumenten en zetten de eerste vrolijke tonen in. Als een van de ‘bouwvakkers’ door een megafoon vraagt naar de stemming onder het publiek, klinkt er dan ook een enthousiast gejoel.

Robots en Oosterse klanken

Deze werklui staan in dienst van het Groningse kleinkunstgezelschap Het Kanaal. Oorspronkelijk gevormd door Sander Koning en Evert Prummel samen met filmer Patrick Hoving, maar ditmaal bijgestaan door Sanam Tahmasebi en Wietse de Haan. Ze brengen Nederlandse en Engelse teksten ten gehore die zich uitstrekken over onderwerpen als robots en de lente. Muzikaal is het genieten van het wonderschone Oosterse gezang van Tahmasebi, de reggae-achtige deuntjes en de fijne gitaarsolo’s.

Steigerpop in balans

Voor zijn ‘eigenzinnige steigerpop’ heeft Het Kanaal zich laten inspireren door acts als Tom Waits en Calexico. Met name in de donkere nummers komt dat goed naar voren. Ze raken je diep van binnen. Deze nummers worden afgewisseld door luchtige sketches, die het optreden aangenaam in balans brengen. Tijdens het laatste nummer maakt het publiek de ruimte voor het podium vrij om mee te dansen en wordt de band zelf ook wat losser. Daarmee laten de kleinkunstenaars het publiek na een onderhoudend optreden én een toegift dik tevreden achter.