In 2003 ontstond bij toeval een traditie: met name Nederlandse en Britse punk-, metal- en hardcorebands spelen sindsdien jaarlijks afwisselend in Glasgow, Groningen en Ierland, oftewel G.G.I. Dit jaar is het de beurt aan Groningen, waar in het Viaduct, O'Caelleighs en Vera diverse interessante bands staan. Vrijdag is Vera gastheer.

Om te beginnen het Ierse Okus dat bij een langzaam volstromende zaal drie kwartier lang de trommelvliezen aanvalt met snoeiharde grindcore. Denk aan Napalm Death en Bolt Thrower.

Na een korte pauze is het aan Ramrod uit Glasgow om de inmiddels aardig volgestroomde zaal op te warmen. Dat er nogal wat Schotse fans aanwezig zijn helpt daar zeker bij, maar de traditionele punkrock met een flinke scheut hardrock wordt ook met verve gebracht. Dat de zanger/bassist een fan is van Motörhead’s Lemmy Kilmister blijkt duidelijk uit de iconische microfoonopstelling. Ook zijn grommende basriffs verraden de voorliefde voor de ons ontvallen held.

Ramrod

Ramrod

Bij Shithätt, ook uit Ierland, komt de boel echt goed op gang. Deze vierkoppige band is moeilijker in een hokje te stoppen: ze combineren de energie van een punkband met behoorlijk tegendraadse riffs en veel dansbare ritmes. Al heel snel is het een zweterige massa dansende punkers en rockers daar voor het podium en ook een poging tot crowdsurfen wordt ondernomen. Dat lukt pas goed als de zanger van Shithätt zichzelf in de menigte stort en – gedragen door vele handen – richting mixing desk surft.

Als afsluiter is er weer metal geprogrammeerd, maar dan van het langzame, slepende soort. Venus Sleeps, uit Dublin, combineert stonerrock met doom-metal en een scheut psychedelica. De energie die eerder door  Shithätt werd opgeroepen maakt daarmee plaats voor andere gevoelens en ook een andere sfeer in de zaal. Toch is het een passende afsluiter van een wederom geslaagde editie van het Do It Yourself G.G.I. Festival.

Venus Sleeps

Venus Sleeps

Okus