Ares is een unieke verschijning in de Nederlandse hiphopscene. De 22-jarige rapper uit Oosterhout doet het net even anders dan de rest. Opschepperij over geld, vrouwen of auto’s is zeldzaam in zijn teksten. Daar staan gevoelige en rauwe teksten met een subtiele dosis autotune tegenover, ondersteund door zweverige en melancholische beats. Zijn in september uitgebrachte derde album Alice is daar opnieuw getuige van. Zaterdagavond trad Ares in het kader van zijn albumtour op in een uitverkocht Simplon. 3voor12 groningen was erbij.

Het is snikheet en stampvol in Simplon deze zaterdagavond. De gangen van het poppodium zijn ondergedompeld in een weeïge geur van bier en wiet. In de Grote Zaal wachten tientallen jonge, hip uitgedoste fans op de Brabantse Ares. Maar hij is niet alleen vanavond. De Nederlands-Kaapverdische zanger en rapper Joël Domingos warmt de zaal op. En dat doet hij goed: soul, hiphop en r&b worden op overtuigende wijze gecombineerd in ontspannen tracks. Al is de muziek voor de aanwezigen misschien iets té ontspannen: het publiek heeft nu nog vooral aandacht voor elkaar.

Joël Domingos

Anders is dat wanneer Ares wordt aangekondigd. De zaal explodeert en scandeert massaal ‘Arie! Arie! Arie!’ De rapper laat het zich welgevallen. Hij begint enthousiast met een aantal nummers van Alice. Ondanks het feit dat het album nog maar een week of vijf oud is, rapt een groot deel van het publiek de teksten woord voor woord mee. Elke stilte die de rapper in zijn nummers laat vallen wordt luidkeels door de aanwezigen opgevuld. Deze zaal is gevuld met hondstrouwe fans.

Ares deelt in hun geestdrift. Vanaf het begin springt hij vol energie rond op het podium. Muzikaal laat hij zien dat hij de nodige ervaring heeft. Zijn stem en flow heeft de rapper volledig onder controle. De raps worden snel en strak de zaal in gevuurd. Bovendien bewijst Ares dat hij ook zonder autotune zijn hooks kan zingen: er is geen valse noot te horen. Vandaag de dag is dat een knappe prestatie.

Ares

Bovenal is Ares een rapper die precies weet hoe hij moet omgaan met zijn fans. Zijn enthousiasme is aanstekelijk en zorgt ervoor dat Simplon op haar grondvesten schudt. Het publiek is de hele avond door aan het springen, rappen en moshen. Het gaat er zo hard aan toe dat stofwolken uit het plafond naar beneden komen.

Het enige minpunt is dat de show muzikaal wat kaal is. Het is een hiphopshow in haar klassieke vorm. Ares rapt over de beats die zijn producer, dj en vriend Dennis meebrengt, maar dat is het dan ook. Zijn muziek leent zich goed voor live-elementen, maar die ontbreken. Voor hen die Ares niet zo goed kennen is de show dan ook minder interessant.

Dat is vanavond gelukkig een kleine groep. Het publiek beschikt over een onuitputtelijke energiebron en stuitert de hele avond op en neer. Als Ares tegen het eind nog zijn klassiekers Camera’s en 162 (het netnummer van Oosterhout) doet, verandert de zaal nog een keer in een kolkende mensenmassa. De Brabander bedankt en laat zijn Groningse fans verbluft achter.

Ares

Ares

Joël Domingos